Hiilidioksidi kuuluu pulloon – Hartwall puolittaa kuljetusten hiilidioksidipäästöt VTT:n avustuksella
Arvoketjussa on mukana monta toimijaa: raaka-aineiden tuotanto ja saapuminen meille, juomien matka meiltä kauppoihin ja ravintoloihin, ja esimerkiksi kierrätetyn pullomuovin palautuminen Lahteen. Tavoitteemme on puolittaa nämä päästöt 2030 mennessä.
Kuljetuksilla on arvoketjussa iso rooli. Niiden päästöjen taklaamiseksi Hartwall on ryhtynyt yhteistyöhön Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja LUT-yliopiston kanssa. Vuonna 2021 alkaneessa tutkimushankkeessa on mukana yhdeksän eri alojen yritystä.
Kaksivuotisessa hankkeessa VTT auttaa yrityksiä arvioimaan, millä keinoilla yritykset voisivat saavuttaa hiilineutraaliuden – kuljetuksissakin.
Kuljetukset ovat selkeä päästöleikkauskohde
Tavoite pistää päästöt puoliksi on kunnianhimoinen. Siksi Hartwall oli luonnollinen yhteistyökumppani, kertoo VTT:n projektipäällikkö Saija Vatanen.
”He haluavat olla etunenässä ympäristöasioissa.”
Hartwallin logistiikkapäällikkö Tomi Heinäahon mukaan selkein päästöleikkauskohde löytyi pienen aivoriihen jälkeen.
”Pähkäilimme, miten VTT voisi auttaa meitä hiilineutraaliuden saavuttamisessa ja tajusimme, että kotimaan kuljetukset ovat hyvä kohde.”
VTT:n Vatanen on samaa mieltä.
”Se on riittävän rajattu ja selkeä kohde.”
Paras skenaario haussa
VTT auttoi hartwallilaisia ymmärtämään, miten he voivat käyttää dataa kuljetusten kasvihuonekaasupäästöjen laskemiseen Suomessa, joka on maantieteellisesti iso maa.
”Tarkoitus on, että voimme laskea nykyisten kuljetusten päästöjä ja simuloida, miten päästöt kehittyvät eri ratkaisuilla”, Heinäaho sanoo.
Simuloinnilla voidaan selvittää, millä käyttövoimilla päästöleikkaukset onnistuvat ja miten kustannustehokkaita ne ovat, eli paljonko kuljetettujen juomien määrä, kilometrit tai energianlähde vaikuttavat päästöihin.
Vaihtoehtoisia käyttövoimia ovat diesel, biodiesel, kaasu, biokaasu ja sähkö.
Tehokkain ratkaisu riippuu myös politiikasta
Tällä hetkellä kustannustehokkainta on käyttää biodieseliä, mutta se taas ei leikkaa päästöjä yhtä tehokkaasti. Biokaasussa tankkausverkosto taas on vielä vaillinainen. Sähköautot leikkaavat päästöjä roimasti, mutta sähköllä liikkuva kalusto on tällä hetkellä vielä varsin kallista.
Eri vaihtoehdoissa on siis puolensa ja puolensa. Lisäksi päätöksiä tehdään lähes kymmenen vuoden päähän, joten nyt ei kannata lyödä liikaa asioita lukkoon, Heinäaho sanoo.
”Vaikka sähkö on nyt kallis vaihtoehto, se voi olla edullinen tulevaisuudessa. Todennäköisesti myös lainsäätäjät tekevät päätöksiä, jotka suosivat toisia ratkaisuja ja toisia taas eivät, ja tästä politiikasta meillä ei ole vielä mitään tietoa.”
CO2-päästöjen puolittamisen ja kustannusten väliltä haetaan tasapainoista ratkaisua. Lisäksi tulee huomioida, että osa ratkaisuista toimii parhaiten tietyissä paikoissa. Pääkaupunkiseudulla saattaa olla pian järkevää ajaa sähköautolla mutta pohjoisemmassa välttämättä ei.
”Jokainen vaihtoehto on tapetilla. Tilannetta täytyy seurata koko ajan”, Heinäaho sanoo.
Käyttövoimien lisäksi päästöjä voi leikata ajoreittejä optimoimalla.
”Ajetaan mahdollisimman vähän. Haemme kumppaneita, jotka voivat ajaa muutakin kuin meidän tavaraamme samalla matkalla, ettei tarvitse ajella vajailla autoilla pitkin Härmää.”
Taustalla huoli ympäristöstä
Hartwall haluaa kantaa vastuunsa ympäristöstä ja myös asiakkaat pitävät sitä tärkeänä. Heinäahon mukaan markkinointia tärkeämpää onkin juurisyy, miksi päästövähennyksiä tehdään.
”Isona yhtiönä meidän täytyy kantaa ympäristövastuuta, koska meillä on aito huoli siitä, pysyykö tämä pallo elinkelpoisena ja puhtaana.”