Tutkimus: suomalaiset haluavat olla vastuullisempia kuluttajia – eivät kuitenkaan tunnista vastuullisia tuotteita
Hartwallilla tutkittiin suomalaisten asenteita vastuulliseen kuluttamiseen liittyen. Selvisi, että selvä enemmistö (82 %) suomalaisista kokee olevansa vastuullinen kuluttaja juoma- ja ruokaostoksissa. Samalla kolme neljästä haluaisi olla nykyistäkin vastuullisempi.
”Etenkin alle kolmekymppiset haluaisivat olla nykyistäkin vastuullisempia. Omilla valinnoilla halutaan vaikuttaa, ja vastuullisia vaihtoehtoja etsitään aktiivisesti”, kertoo Hartwallin yritysvastuujohtaja Hanna Sivenius.
Valmistajilta toivotaan ekologisia pakkauksia ja satsauksia hävikin pienentämiseen
Vastuullisuus tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Erityisen tärkeäksi kuluttajat kokevat ruoka- ja juomaostoksissa hävikin minimoinnin (73 %), kotimaisuuden (63 %) ja pakkausmateriaalin vähentämisen (49 %).
”Nämä ovat erittäin konkreettisia asioita, joiden perusteella voi jo nyt tehdä suhteellisen helposti ostopäätöksiä, kiitos esimerkiksi selkeiden pakkausmerkintöjen. Mitä kauempana vastuullisuus on itse tuotteesta, sitä hankalampi sitä voi olla hahmottaa: esimerkiksi vain 18 % kuluttajista pitää hyväntekeväisyyttä tekevien tuotemerkkien suosimista erittäin tärkeänä”, Sivenius sanoo.
Yli puolet kuluttajista toivoo valmistajilta ja kaupalta toimenpiteitä hävikin minimoimiseksi ja lähes saman verran panostusta kierrätysmateriaaleista tehtyihin pakkauksiin.
”Meillä ollaan tässä saavutettu jo paljon, mutta uskomme jatkuvan kehittämisen teemaan. Kaikki muovipullomme tehdään kierrätysmuovista jo ensi vuonna. Myös hävikin suhteen olemme pitkällä, mutta etsimme silti koko ajan uusia kehitysprojekteja”, Sivenius kertoo.
Suomalaiskuluttajat: aidosti vastuullista tuotetta on hankala tunnistaa
Kysyntää vastuullisuudelle selvästi on, mutta samalla suomalaiset kokevat, että vastuullisia tuotteita voi olla hankala tunnistaa: jopa 61 % vastaajista on tätä mieltä.
Lisäksi tuotteiden vastuullisuuteen suhtaudutaan kriittisesti. Yli puolet on sitä mieltä, että ruuan ja juoman vastuullisuus on enemmän markkinointia kuin täyttä totta.
”Suomalaisyrityksissä tunnutaan olevan jo pitkällä esimerkiksi kestävään tuotantoon liittyvissä vastuullisuustavoitteissa ja -teoissa, kuten meillä Hartwallillakin. Meillä yrityksillä onkin velvollisuus tehdä vastuulliset valinnat helpoiksi”, Sivenius kiteyttää.
Hartwallilla satsataan esimerkiksi siihen, että yrityksen laaja alkoholittomien tuotteiden valikoima oluista siidereihin ja lonkeroihin on selkeästi esillä ja helposti löydettävissä kaupoissa ja ravintoloissa yhteen paikkaan koottuna.
”Meillä on kaupoissa jo reilut 160 Zero Zone -kylmäkaappia ja nyt ne rantautuvat vauhdilla myös ravintoloihin. Tänä kesänä Zero Zone -baarimme kiertävät tapahtumia. Näin me voimme tehdä terveellisten valintojen tekemisen vähän helpommaksi”, Sivenius kertoo.
--
*Hartwallin kyselyyn vastuullisuudesta vastasi 1035 suomalaista aikuista tammikuussa 2022. Online-tutkimuksen toteutti Red Note