Tutkimus: suomalaiset pyrkivät kohtuullistamaan alkoholinkäyttöään
Maailmalla voimakas terveellisyyttä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia korostava trendi on saapunut Suomeen jäädäkseen, siksi myös matala-alkoholillisten juomien suosio kasvaa.
Tutkimuksen mukaan matala-alkoholillisia (alkoholiprosentti alle 2,8 %) ja alkoholittomia tuotteita kaivataan Suomessa lisää. Tuotteiden suosio on kasvanut hyvinvointitrendin myötä, johon liittyy usein myös keveämpi alkuvuosi. Tammikuu on tipaton yhä useammalle, ja 18‒24-vuotiaista nuorista jopa 17 % kertoo, ettei juo tässä kuussa alkoholijuomia. Kahdeksan prosenttia suomalaismiehistä kertoo viettävänsä tipatonta tammikuuta, ja lisäksi joka viides (20 %) pyrkii kohtuullistamaan alkoholinkäyttöään muilla tavoin. Naisten keskuudessa tipattoman tammikuun viettäminen on hitusen suositumpaa (11 %).
Sekä olut, siideri että lonkero maistuvat suomalaisille miedompina vaihtoehtoina. Tutkimukseen vastanneista miehistä 42 % juo ainakin joskus matala-alkoholillisia oluita. Myös alkoholiton olut kasvattaa suosiotaan – kahdeksan prosenttia kaikista tutkimukseen osallistuneista kertoo juovansa sitä aiempaa useammin. Miedot siiderit maistuvat parhaiten nuoremmille (18–24-vuotiaille) vastaajille, joista joka seitsemäs (14 %) ilmoittaa valitsevansa matala-alkoholillisen siiderin aikaisempaa useammin. Nuoret ovat innostuneet myös matala-alkoholillisista lonkeroista, ja niitä nauttii muutamia kertoja kuukaudessa 13 % 18–24-vuotiaista.
Matala-alkoholillisten juomien suosio kasvaa Suomessa
Matala-alkoholillisten (alle 2,8 %) juomien osuus on noin 2,5 prosenttia alkoholijuomien kokonaismarkkinasta. Terveys- ja hyvinvointitrendin myötä kiinnostuksen matala-alkoholillisiin tuotteisiin ennustetaan kasvavan jopa 10-15 prosentin vuosivauhtia. Hartwall on kehittänyt kategoriaa pitkäjänteisesti, ja Hartwallin matala-alkoholillisten juomien myynti on kaksinkertaistunut kuluneen viiden vuoden aikana.
”Matala-alkoholilliset juomat kiinnostavat myös Suomessa, kunhan tarjolla on kuluttajien toiveiden mukaisia ja aidosti hyvänmakuisia juomia. Olemme kasvattaneet valikoimaamme viime vuoden aikana merkittävästi ja valmistamme sekä matala-alkoholillisia ja alkoholittomia oluita, lonkeroita että siidereitä. Kehitämme paraikaa uusia matala-alkoholillisia tuotteita, ja vastaamme näin tutkimuksessakin ilmenneeseen toiveeseen saada uusia juomia kauppojen hyllylle”, kertoo Matti Ristola, Hartwallin markkinointijohtaja.
Hartwallilla on markkinoiden kattavin matala-alkoholillisten juomien valikoima. Suomalaisten suosion ovat saaneet kotimainen alkoholiton olut Lapin Kulta Zero 0,0 %, sekä aidon lonkeron miedompi versio Hartwall Original Long Drink 2,6 %. Matala-alkoholillisten lonkeroiden suosio onkin kasvanut viime vuoden aikana tuntuvasti. Merkittävää kasvua on tapahtunut myös siiderien kohdalla ja alkoholiton siideri Happy Joe 0,0 %, on löytänyt tiensä suomalaisten nautiskeluhetkiin.
*Tutkimus: Tutkimus toteutettiin osana IROResearchin 1000 suomalaista -tutkimusta IROResearch Oy:n ISO-sertifioidussa valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä asuinpaikan mukaan vastaamaan 18 vuotta täyttänyttä väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000 kpl. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enimmillään +/- 3,1 %-yksikköä.