Hartwallin oma leijonan luola tekee villeistäkin ideoista totta
”Meidän hommamme on virkistää koko Suomea, ja joskus siinä tarvitaan loistavia ideoita, nopeita päätöksiä ja tuntuvaa tukea. Siksi me perustimme oman, hartwallilaisten ideoita mahdollistavan leijonan luolan”, kertoo Hartwallin talousjohtaja Satu Järvinen.
Kaikki alkoi siitä, että haluttiin taata hartwallilaisille keino saada tehtyä hyvistä ideoista totta, vaikka oma vuosibudjetti olisikin varattu jo muihin projekteihin. Ensimmäisen kerran luolaan asteltiin Hartwallilla vuonna 2018.
”Me hartwallilaiset olemme tunnetusti innovatiivista porukkaa, mutta meidän kokoisessa talossa budjetti seuraavalle vuodelle lukitaan pitkälti jo edellisenä syksynä. Kaikki mahtavat uudet ideat eivät ole vielä silloin syntyneet. Tähän tarpeeseen perustettiin leijonan luola. Se tuo meille ketteryyttä viedä eteenpäin potentiaalisia kehityshankkeita ja projekteja, joille ei ole rahoitusta tai resursseja valmiiksi varattuna”, Satu sanoo.
Perustelut kuntoon ja myymään ideaa
Leijonan luolassa omalle idealle pitää koota vankat perustelut ja kannattavuuslaskelmat, jotka esitellään johtoryhmälle.
”Tuettavan projektin täytyy tukea strategiaamme, ja maksaa itsensä tavalla tai toisella meille takaisin – oli mittari sitten myydyt juomat tai vaikka vähentyneet sairaspoissaolot, kun oma porukka voi investoinnin tuloksena paremmin”, Satu kertoo.
Luolasta saa myös usein neuvoja ja keinoja kasvattaa omasta ideasta vielä vaikuttavampi. Leijonan luola järjestetään tavallisesti 2–3 kertaa vuodessa, ja sitä pyörittää Hartwallin controlling-tiimi.
”Tämä on hyvä esimerkki sitä, miten meillä taloudessa voidaan vaikuttaa liiketoiminnan kehittymiseen ja uusien mahdollisuuksien eteenpäin viemiseen. Talouden porukka auttaa tarvittaessa kannattavuuslaskelmissa ja muissa suunnitelmissa”, Satu summaa.
Villeistä ideoista ilmiöiksi
Leijonan luola on tapa tukea hartwallilaisia rohkeassa ajattelussa ja tuttujen toimintatapojen haastamisessa.
”Luolassa on nähty loistavia caseja, ja tosi rohkeitakin avauksia. Esimerkiksi Vuoden harmain päivä haki ensimmäisenä vuonna tukea sitä kautta. Idea oli villi, mutta näimme sen potentiaalin. Onnistuimme luomaan uuden juhlapäivän – mitä kaikkea meillä onkaan vielä edessä!”, Satu iloitsee.
Nämäkin ideat lähtivät lentoon!
Luolaan on viety kymmeniä erilaisia ideoita, ja niitä ovat esitelleet hartwallilaiset kaikkialta talosta – myynnistä tuotantoon ja markkinoinnista talouteen. Tässä muutama esimerkki ideoista, jotka ovat saaneet tukea Harwallin omasta leijonan luolasta:
1. Kansallisjuoman oma juhlapäivä: Vuoden harmain päivä
”Halusimme kasvattaa uuden, oman sesongin ja haimme sille lisäbudjettia leijonan luolasta. Tuki vaikutti ratkaisevasti siihen, miten kampanja näkyi ulospäin niin mediassa, viestinnässä kuin kaupoissa, ravintoloissa, laivoilla ja digikanavissa. Loppu onkin historiaa. Jo ensimmäisenä vuonna yli 200 000 suomalaista juhli Vuoden harmainta päivää ja Hartwall Original Long Drink saavutti korkeimman markkinaosuutensa kautta aikojen”
- Eeva Ignatius, kategoriamarkkinointijohtaja
2. Ravintolahaaveista totta: perustetaanravintola.fi
”Halusimme perustaa uuden sivuston, joka auttaa tulevia ravintoloitsijoita saamaan ravintolan pystyyn ja samalla kertoo Hartwallista ravintoloiden kumppanina. Luolasta saatu rahoitus mahdollisti sivuston suunnittelun palvelumuotoilun ammattilaisten avulla. Sen turvin tehtiin myös hakusanatutkimus sivuston suunnittelun tueksi. Leijonan luolassa esiintyminen oli jännittävää ja lisäkysymyksiä sateli, mutta hyvin valmistautuneena kaikki meni hienosti!”
- Tiina Happonen, asiakasmarkkinointipäällikkö
3. Työergonomiaa keräilyyn Lahden panimolla
”Keräilyssä työ on todella fyysistä. Työpäivän aikana tehdään etenkin selkää ja olkapäitä kuormittavia raskaita nostoja. Meillä satsataan ergonomiaan voimakkaasti, mutta halusin testata jotain uutta! Lisärahoitus mahdollisti kiskokeventimen hankkimisen ravintola-astiakeräilyyn, jolla saadaan yli 90 % nostokiloista pois hartioilta, ja vahvistetaan jaksamista sitä kautta. Luolassa oli varsin mielenkiintoista ja mukavaa! Tämä oli minulle jo toinen kerta ja molemmilla kerroilla olen onnistunut saamaan idealle rahoituksen. Sen verran voin paljastaa, että tv-formaattiin verrattuna Hartwallilla on asiallisen kiltit leijonat.”
-Jarno Hovinen, varasto- ja kunnossapitopäällikkö
4. Saksalainen viinikarhu fillaroi suomalaisten ostoskoriin
”Hain lisäbudjettia Hans Baer -viinibrändin mainontaan. Meillä oli loistavat, Riesling-buumiin vastaavat tuotteet ja uusi, freesi mainoskonsepti, mutta kampanja kaipasi kasvattamista. Teimme lisärahoituksella somekampanjan, joka tavoitti silmäpareja reilut neljä miljoonaa kertaa. Kampanjan kautta lisäsimme myyntiä ja kasvatimme brändin saatavuutta Alkossa. Kokemus oli opettavainen: pääsi sukeltamaan pitchauksen maailmaan, kun oma idea tuli myydä johtoryhmälle aika kompaktissa ajassa, ja innostaa panostamaan vielä suhteellisen pieneen viinibrändiin. Positiivinen kokemus, sain ideani läpi sellaisenaan ja pääsin toteuttamaan suunnitelmat!”
- Janina Wallin, Wine Business Manager