Hartwallin viiniasiantuntija Ida Kupari luo viinejä vastuullisuus edellä
Hartwallin valikoimasta löytyy lähemmäs tuhat viiniä. Sen lisäksi, että olemme kumppanina viinituottajille ympäri maailman, kehitämme myös omia viinejä, kuten suursuosion saavuttaneet Fiorissimo, Liisa ja Helle.
Ida Kupari on Hartwallin omien viinibrändien kehittäjä, eli Head of Product Development & Sourcing. Ida vastaa myös omien viinien ostoista. Hartwallilla uutta viiniä luodessa katsotaan suurennuslasilla koko viinin tuotantoketju ja varmistetaan, että olemme reiluja kumppaneita viinituottajille.
”Vastuullisuus on osa työtäni ihan joka vaiheessa: hankinnasta ja kumppanien valinnasta pakkauksien suunnitteluun ja koko tuotantoprosessiin. Onneksi olen aina ollut kiinnostunut viinibisneksen vastuullisuudesta. Nykyisessä roolissani voinkin vaikuttaa tosi moneen asiaan.”
Ida tuli Hartwallille Soleralta, jossa hän jo loi omia tuotteita. Esimerkiksi supersuosittu Liisa-viiniperhe on Idan luomus.
”Kun omistaa koko tuotantoketjun, niin on erityisen tärkeää olla kartalla joka vaiheesta.”
Ida vastaa laadusta ja vastuullisuudesta tiimissään. Elintarvikekemistiksi opiskellut Ida on ehtinyt luoda jo kymmeniä uusia viinejä Suomen markkinoille.
Erityisen ylpeä hän on siitä, että suurin osa omien tuotteiden valikoimasta on pakattu ympäristöystävälliseen kartonkitetraan tai kevyeen litran muovipulloon.
”Valtaosa viinin hiilijalanjäljestä muodostuu juuri pakkauksesta, eikä esimerkiksi kuljetuksesta, kuten moni luulee”, Ida kertoo.
Hankinnoissa vastuullisuus ratkaisee
Alko on viineissä Hartwallin isoin asiakas ja myös Alko keskittyy hankinnoissa vahvasti vastuullisuuteen.
”Me keskitämme ostoja samoille tutuille, auditoiduille tuottajille. Sokkona emme osta, vaan olen itse käynyt viinitiloilla ja tavannut tuottajat. Me olemme reiluja kumppaneita tuottajille ja he meille.”
Jos Alko hakee valikoimaansa esimerkiksi eteläafrikkalaista viiniä, katsotaan tarkasti tuottajien auditointeja ja vastuullisuussertifikaatteja. Lisäksi Hartwall on mukana Royal Unibrew’n Responsible Sourcing -ohjelmassa viinihankintojen osalta
”Konsernitasollakin menemme kohisten eteenpäin: määrittelemme yhdessä, millainen on vastuullinen hankinta, mitkä meidän tavoitteemme ovat ja miten niihin päästään. ”
Lisää vihreitä valintoja Alkon hyllyyn
Vastuullisuus ohjaa Idan päätöksiä jatkuvasti ja tavoitteet ovat korkealla.
”Ostopäätöstä helpottaa esimerkiksi Alkon vihreä valinta -symboli, jonka saa komeilemaan hyllynreunaan, jos viini on esimerkiksi luomulaatuinen, hiilineutraali, vegaaninen tai se on pakattu ympäristöystävälliseen pakkaukseen. Tavoitteenamme on, että kaikilla meidän tuotteillamme olisi hyvä olla vähintään yksi merkintään oikeuttava ominaisuus.”