Nyt on jäljetön meno päällä
Hartwallin tavoite on yhdessä emoyhtiö Royal Unibrew’n kanssa puolittaa koko arvoketjumme päästöt. Siksi olemme konsernitasolla laskeneet tuotteidemme aiheuttaman hiilijalanjäljen tuotannon eri vaiheissa ja tiedämme kuljetusten roolin kattavan kokonaisuudesta noin 11 prosenttia.
Pääsimme vuonna 2021 yhdessä Teknologian tutkimuskeskuksen kanssa selvittämään erilaisia keinoja kotimaan kuljetusten päästöjen pienentämiseen datan avulla.
Projektin yhteydessä pääsimme simuloimaan erilaisten ratkaisujen vaikutuksia päästöihimme.
“Olihan näitä asioita laskettu ja raportoitu aiemminkin, mutta nyt saimme konkreettisia oppeja siitä, millä keinoin päästöt saadaan kuriin”, kertoo logistiikkapäällikkö Tomi Heinäaho.
Simulointitulosten jälkeen teimme käyttövoimatestejä selvittääksemme käytännössä parhaat ratkaisut niin runko- kuin jakeluliikenteeseen.
“Ei riitä, että voimme sanoa päästöjen pienentyneen. Meidän pitää varmistaa, että ratkaisut ovat toimivia erityyppisissä kuljetuksissa niin kaupungeissa kuin maaseudullakin.”
Jäljetöntä kyytiä juomille uusiutuvan energian turvin
Paljon oikeita ratkaisuja oli tehty jo aiemmin ja esimerkiksi oman kuljetussuunnittelun avulla Hartwallilla on voitu miettiä tehokkaimmat tavat saada juomat oikeisiin osoitteisiin. Haja-asutusalueilla olemme siirtyneet asiakastoimituksissa osin yhdistettyihin kuljetuksiin.
“Käytännössä siis Lahdesta lähtevissä runkokuljetuksissa ja jakelukuljetuksissa kulkee mukana myös muuta kuin juomatavaraa. Näin säästyy melkoisen monia kilometrejä”, Heinäaho avaa.
Tekemiemme käyttövoimatestien avulla olemme voineet valita uusia käyttövoimia korvaamaan fossiilisen dieselin käyttöä ja vähentämään logistiikan päästöjämme.
Hartwallilla onkin jo käytössä uusiutuvaa energiaa käyttäviä kulkuneuvoja ympäri Suomen. Tampereen seudulla ajaa ensimmäinen sähköautomme ja laitepalvelumme on hurruutellut sähköllä kulkevilla pakettiautoilla jo hyvän aikaa. Alkuvuodesta saimme ensimmäisen biokaasulla kulkevan ajoneuvoyhdistelmän siirtoajoon ja biokaasulla kulkevan kuorma-auton maaseutujakeluun.
“Voimme jatkossa hyödyntää tekemiämme käyttövoimatestejä ja tiedämme aidosti, millaista käyttövoimaa meidän missäkin päin Suomea kannattaa käyttää.”