Moi, mitä etsit?

search
Trendit ja vinkit:

Vinkit ravintoloiden kesäsesonkiin

Ravintolat ovat vihdoin auki, mutta haasteita riittää edelleen. Aukioloaikoja on lyhennetty, asiakaspaikkoja rajoitettu ja asiakkaat ovat edelleen varovaisia. Lue vinkkimme lomasesongin buustaamiseen poikkeuskesän aikana!

Ravintolat ovat saaneet avata ovensa, mutta lyhennetyt aukioloajat ja rajoitetut asiakaspaikat tuovat haasteita. Asiakkaat ovat lähteneet varovaisesti liikkeelle, ja moni odottelee edelleen tilanteen kehittymistä ennen kuin tekee päätöksen ravintolaan menemisestä. Sisällä syöminen jännittää vielä useita, sillä tutkimuksemme* mukaan 40 % suomalaisista suosii ravintoloita, joissa on terassi. 

Aterioiden mukaan noutaminen lisääntyi odotetusti epidemian aikana: kaiken kaikkiaan 22 prosenttia suomalaisista kertoo lisänneensä ruuan noutamista ruokaravintoloista, kahviloista ja pizzerioista. Eniten take-away-murkina kiinnostaa nuoria: epidemian aikana 37 % 18–24-vuotiaista turvautui aiempaa enemmän noutoruokaan. Samasta ikäryhmästä joka neljäs kertoo lisänneensä myös ruuan tilaamista kotiin ruokaravintoloista, kahviloista tai pizzerioista – koko väestöstä tilauspalveluita käytti normaalia enemmän vain 13 %.

Mukaan myyminen ja terassien hyödyntäminen on hyvä muistaa myös tulevana kesänä. Keräsimme yhteen parhaat vinkkimme kesäsesonkiin, jotta ravintolat voisivat palvella asiakkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla myös poikkeusaikana.

Piknik ravintolan antimilla

Hyvällä säällä terassit täyttyvät ja tulijoita olisi enemmänkin kuin pöytiin mahtuu. Asiakkaita kannattaakin kannustaa tilaamaan valmiit setit mukaan ja tarjota helppo mahdollisuus piknikiin lähialueella.

Piknik-vaihtoehdot on hyvä koota valmiiksi ravintolan herkuista ja juomista, jolloin asiakas voi helposti valita muutamista vaihtoehdoista. Settiin kannattaa kerätä koko ateria alku- ja jälkiruokaa sekä juomia unohtamatta, jolloin asiakas saa näppärästi kaiken tarvittavan samalla kertaa samasta paikasta.

Piknikille voi myös tarjota mukaan esimerkiksi vilttejä, jääpaloja tai juomat cooleriin pakattuna tekemään piknikistä entistä mukavamman. Asiakkaan saa houkuteltua takaisin ravintolaan tarjoamalla tarvikkeet mukaan panttia vastaan tai lupaamalla hyvä tarjous palauttajalle. Ja mikä olisikaan parempaa, kuin lupaus wc-tilojen käytöstä! Samalla kun asiakas palaa käymään vessassa, hänen on helppo täydentää juoma- tai ruokatarpeitaan.

Vinkkaa myös asiakkaille lähialueen parhaat eväspaikat!

Näyttävä piknik-tarjonta käyntikorttina sosiaalisessa mediassa

Nyt kannattaa muistaa myös näkyvyys digikanavissa ja sosiaalisessa mediassa. Ravintolan piknik-tarjonta kannattaa tuoda hyvin esille nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Jotta hakukoneet löytävät tarjontasi, kannattaa menu lisätä auki kirjoitettuna pdf-tiedoston sijaan.

Kuluttajat jakavat mielellään hetkiään sosiaalisessa mediassa, joten piknik-setistä kannattaa myös tehdä mahdollisimman Instagram-ystävällinen. Kiva pieni tervehdys paperikassissa, kauniit lautasliinat, cooleri täynnä jäitä tai houkuttelevasti aseteltu jälkiruoka saavat kameran käymään. Kuluttajia voi myös kannustaa kuvien julkaisuun erilaisten tarjousten avulla.

Jatkot alkoholilla tai ilman

Ravintolat joutuvat sulkemaan ovensa jo klo 23 ja lopettamaan juomien myynnin klo 22. Moni seurue jatkaa kuitenkin mielellään iltaansa ja kaipaa mukaansa virkistäviä juomia. Asiakkaille kannattaakin tarjota jatkojuomia joko alkoholilla tai ilman.

Alkoholijuomien mukaan myynti on sallittua klo 21 asti ravintoloille, joilla on ulosmyyntilupa. Asiakkaille voi tarjota mahdollisuuden ostaa ns. jatkokassi, joka sisältää asiakkaan valitsemat juomat valmiiksi kassiin pakattuna. Jatkokassia on hyvä mainostaa jo ajoissa ja pitää valikoima tarpeeksi suppeana sujuvuuden varmistamiseksi.

Alkoholittomien juomien myynti onnistuu klo 21 jälkeenkin ja ne sopivat myös loistavasti ystäväporukan jatkojuomaksi. Alkoholittomille jatkoille kannattaa tarjota alkoholitonta olutta, siideriä ja kuohuviiniä.

Selkeä valikoima terassilla nopeuttamaan päätöksentekoa

Terassille kannattaa valita päätuote, joka näkyy selkeästi kuluttajille. Tämä nopeuttaa asiakkaan juomavalintaa sekä myyntitapahtumaa. Näkyvyyttä saa lisättyä esimerkiksi terassin välittömässä läheisyydessä olevilla A-ständeillä, mainosmateriaaleilla, joissa on kommunikoitu selkeästi tuote ja hinnat, sekä juomia täynnä olevilla coolereilla baaritiskillä.

Viineissä kannattaa keskittyä koko pullon myymiseen, se vähentää käyntejä tiskillä ja siten sosiaalisia kontakteja.

 

* Tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 19.-27.5.2020 internetissä IROResearch Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000 ja otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä.