Uuden alkoholilain tuoma vapaus luo menestystä
Eduskunta hyväksyi ja presidentti vahvisti uuden alkoholilain viime vuoden puolella. Uudistus tuli kokonaisuudessaan voimaan maaliskuussa, mutta osa muutoksista toteutui jo tammikuun alussa. Edellinen alkoholilainsäädäntö koostui yli 20 vuoden takaisesta laista ja 13 asetuksesta, jotka on nyt koottu yhteen. Uusi laki purkaa tarpeettomia, vanhentuneita ja kankeita normeja. Uudistus koskee sekä vähittäismyyntiä että ravintoloita.
Ravintoloille uusia tapoja menestyä Hartwallin ravintolakanavan myyntijohtaja Seppo Salkoharju toteaa, että vaikka alkoholilain uudistuksessa päähuomio keskittyi vähittäiskaupan prosenttirajoihin on uusi alkoholilaki tuonut paljon uusia, merkittäviä mahdollisuuksia ravintoloille. Muutoksista etenkin ensin voimaan tullut happy hour -kiellon poistuminen on piristänyt toimintaa, kun lyhytaikaisia tarjouksia voi vapaasti mainostaa.
”Happy hour mahdollistaa kilpailun, josta myös kuluttaja hyötyy. After work -trendi yleistyy, ja ravintolat voivat houkutella asiakkaita myös hiljaisemmille ajankohdille kiinnostavilla tarjouksilla. Tämä on parempaa kehitystä kuin se, että Virosta tuotuja juomia nautitaan kotona. Työkalupakistamme löytyy materiaaleja ja tuote-ehdotuksia, joilla ravintolat voivat tätä muutosta hyödyntää.”
Maaliskuusta lähtien ravintoloista on saanut ostaa mukaan samoja alkoholijuomia kuin kaupoista klo 9−21 joka päivä. Salkoharjun mukaan ulosmyynnin myötä aukeaa roimasti uusia bisnesmahdollisuuksia, kun juomia voi ostaa ravintolasta ruuan mukana kotiin vietäväksi, kesäretkellä nautittavaksi tai vaikka janojuomaksi golfkierrokselle.
”Myynnin vapautumisella on suurta merkitystä etenkin panimo- tai kesäravintoloille. Esimerkiksi saaristossa kauppoja ei välttämättä ole lähellä. Panimoravintoloille taas juomien myynti mukaan voi olla osa hyvää asiakaspalvelua. Mukaan myytäviksi tarjoamme juomia, joilla laajentaa valikoimaa vastaamaan asiakkaiden uusia tarpeita – esimerkiksi kätevästi mukaan otettavia monipakkauksia hanojen lisäksi.”
Joissakin ravintoloissa on pohdittu myyntipistettä narikan lähistölle, jolloin asiakas voi ostaa juomat odottamaan kotiin lähtöä ja jatkaa iltaa myyntiajan jälkeenkin. Salkoharjun mukaan käytännöt juomien säilytyksen ja luovutuksen osalta ovat vielä tulkinnanvaraisia ja muotoutumatta.
”Uudistuksessa poistui maaliskuussa anniskelulupien A-, B- ja C-luokkajako: samalla luvalla voi anniskella kaikkia alle 80-prosenttisia juomia. Tämä parantaa erityisesti pienten ravintoloiden mahdollisuutta palvella asiakkaiden tarpeita entistä monipuolisemmin. Valikoimamme ravintoloille käsittää kaikki tärkeät juomakategoriat. Ravintolat, jotka haluavat palvella kuluttajia vaikkapa laatuviskeillä, saavat Hartwallin Tradingvalikoimasta huippuviskejä, konjakkeja ja muita väkeviä juomia.”
Vapautta aukioloon ja anniskelualueisiin
Ravintoloiden aukioloajat vapautettiin jo vuoden alusta. Alkoholijuomien anniskeluaikoja koskevat lain säädökset tulivat voimaan maaliskuussa.
”Aukioloajan pidentyminen tarkoittaa sitä, että aamuneljään auki oleva ravintola voi anniskella juomia loppuun asti. Ravintolaa ei tarvitse sulkea puolta tuntia aiemmin kuten ennen. Anniskeluajan päätyttyä juomat on nautittava tunnin kuluessa”, kertoo Salkoharju. Erilaissa tapahtumissa on mahdollista jatkossa toteuttaa anniskelualueita eli määritellä esimerkiksi urheiluhallissa jokin katsomon osa K-18-alueeksi.
”Näin oluttuopin voi ottaa katsomoon mukaan. Jos tapahtuma on kokonaan K-18, anniskelualuetta ei tarvitse rajata. Tämä on hieno mahdollisuus parempaan palveluun ja lisämyyntiin, joiden toteutuksiin myyntihen myyntihenkilöiltämme saa neuvoja ja vinkkejä.”
”Uuden alkoholilain myötä kuluttajan palvelu paranee, kun byrokratiaa karsitaan ja ravintolatoimintaa helpotetetaan. Erityisesti odotamme, että uudistus tukisi kotimaan kulutusta ja ohjaisi kuluttajia entistä useammin ravintoloihin. Lakimuutos toi mukanaan paljon uusia mahdollisuuksia, ja nyt on aika ottaa uudesta tilanteesta kaikki hyöty irti. Meidän tehtävämme on auttaa asiakkaitamme menestymään. ”
Kaupan 5,5 prosentin aikakausi
Hartwallin IRO Researchillä teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiskuluttajat suhtautuivat suopeasti ruokakauppojen valikoiman laajenemiseen.
”Oluiden ja lonkeroiden käyttäjistä 65−70 prosenttia piti päivittäistavarakauppaan tulevia vahvempia craft-oluita ja ginipohjaisia lonkeroita itselleen kiinnostavina. Kuluttajat haluavat saada kaupoista uusia relevantteja vaihtoehtoja”, toteaa tutkimuspäällikkö Maija Ankkuri Hartwallilta.
Vuodenvaihteesta lähtien vähittäismyynnissä on saanut myydä alkoholijuomia, joiden enimmäisvahvuus on 5,5 prosenttia. ”Isoissa kaupparyhmissä markkinan koko on arviomme mukaan säilynyt suurin piirtein ennallaan. Vahvempien oluiden myynti on ollut viiden prosentin luokkaa. Kokonaiskulutus tuskin lisääntyy tarjonnan kasvaessa. Voidaankin ehkä todeta, että kansakunta on valmis eurooppalaiseen alkoholipolitiikkaan”, kiteyttää Hartwallin kauppakanavan myyntijohtaja Marko Airamaa.
Erikoisoluiden trendi näkyy: pienpanimoja käsityö- eli craft-olutmarkkinoiden kysyntä ja tarjonta kasvavat vauhdikkaasti. Hartwallkin on tuonut markkinoille omat Lahden Erikois- ja Polar Monkeys -craftoluet, jonka tarjonta kaupoissa laajenee alkoholilain uudistuksen myötä. Tuotepakkaukset eivät muutu, mutta näkyvillä olevan alkoholiprosentin perusteella kuluttaja löytää haluamansa. Kauppiaat lisäävät vahvempia oluita valikoimiinsa, ja Airamaa uskoo myös eri vahvuisten oluiden jaottelun kaupoissa selkiytyvän.
Aito, oikea lonkero menestynyt alkoholilain muuttuessa
Jo alkuvuoden perusteella voidaan puhua jo yhden tuotteen menestystarinasta: aito, ginpohjainen Hartwall Original Long Drink on löytänyt tiensä ostoskoreihin. Sen esillepanoon on kaupoissa myös satsattu.
”Aito ja oikea tunnistetaan: Original on myynyt odotusten mukaisesti”, toteaa Airamaa. ”Kuluttajat ovat odottaneet Hartwallin ginipohjaista 5,5 % -lonkeroa kauppoihin. Tietoisuus lonkeroiden valmistustapaeroista on kasvanut lakimuutoskeskustelun aikana”, lisää Ankkuri.
Jatkossa voi olla mahdollista napata kaupasta mukaansa vaikkapa piknik-korin kuohuviineineen. ”Hartwallilla on hyviä yhteistyökumppaneita, joiden kanssa voimme tuoda muitakin matala-alkoholipitoisia juomia vähittäiskaupan valikoimiin ja ravintoloista ulos myytäviksi. Kuuntelemme kuluttajia ja kokeilemme sen mukaan eri vaihtoehtoja”, vakuuttaa Airamaa.
Jo nyt kaupoissa on saatavilla neliprosenttista Baileys Iced Coffee Mocha -kahvijuomaa, Smirnoff Icea ja Double Blackia sekä 5,5-prosenttista JP Chenet’n maustettua kuohuviiniä. Hartwa-Traden globaali kumppanuusverkosto takaa sen, että mahdollisuuksia riittää myös tulevaisuudessa.