Moi, mitä etsit?

search
Trendit ja vinkit:

Ravintoloiden uusi alku

Korona sulki ravintolat. Miten tästä noustaan? Ammattilaiset ovat yhtä mieltä siitä, että ihmisten sosiaalisuuden kaipuu ajaa heidät takaisin ravintoloihin, ja tulevaisuus tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia.

Koronapandemia on koetellut maailmaa ja etenkin ravintolat kamppailevat kriisin keskellä. Ravintolat joutuivat sulkemaan ovensa koronan iskiessä Suomeen. Tämä on johtanut syvään talousahdinkoon alalla.

Hartwallin ravintolakanavan myyntijohtaja Seppo Salkoharju uskoo vahvasti ravintoloiden selviytymiseen koronakriisistä.

”Tälläkin kriisillä on alku ja loppu, eli joskus tämäkin poikkeustila loppuu ja päästään jatkamaan.”

Lomautuksia ja vaikeuksia, mutta myös menestystarinoita

Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö kertoo koronakriisin pistäneen kaiken uusiksi. Ravintolaperheen liikevaihto on sulanut lähes kokonaan pois ja 300 henkilöstä ainoastaan 17 henkilöä on töissä. Valoa tunnelin päässä alkaa kuitenkin vihdoin näkyä, kun ravintolat avaavat kesäkuun alussa.

Kaikki eivät ole kärsineet yhtä pahasti. Esimerkiksi Kotipizza on pärjännyt kriisin aikana hyvin, ja ketjun kokonaismyynti on noussut. Se ei Kotipizzan operatiivinen johtaja Heidi Stirkkisen mukaan ole lainkaan yleinen tilanne alalla.

”Myynnillisesti meillä on mennyt hyvin: kasvua on tullut koronasta huolimatta. Asiakasvirrat ovat kuitenkin muuttuneet. Meillä on ravintoloita, kuten kauppakeskuksissa olevat ravintolat, joilla on ollut vaikeampaa normaalin asiakasvirran puuttuessa. Samalla olemme kuitenkin saaneet verkkoon yli 50 000 uutta asiakasta ja kuljetusravintoloiden määrä onkin nyt tuplattu.”

Take away muuttuu selviytymiskeinosta uudeksi toimintatavaksi

Ravintola-ala kärsi koronasta pahasti. Selviytymiskeinoja on haettu verkosta, kuljetuspalveluista ja noutoruokapalveluista.

Kotipizzalla verkkokaupan kasvu ja kotiinkuljetus ovat koronan aikana kasvaneet harppauksin: vielä vuoden vaihteessa verkkokaupan osuus oli viidennes ja nyt jo noin puolet. Kasvu näkyi selkeästi jo ensimmäisen kolmen viikon aikana koronakriisin. Yrityksen kuljetuskonsepti oli onneksi jo kunnossa ennen koronapandemiaa.

ravintoloiden-uusi-alku-Kotipizza.jpg

”Kotipizzalla olemme viime vuosina kehittäneet vahvasti kahta asiaa: verkkokauppaa ja kotiinkuljetusta. Se on osoittautunut hyväksi strategiaksi ja toiminut erityisen hyvin nyt poikkeusajassa. Elementit olivat jo valmiina ennen koronakriisiä ja pystyimme kiihdyttämään vauhtia, kun monet vasta alkoivat pystyttämään verkkokauppoja”, kertoo Heidi Stirkkinen.

”Korona kiihdyttää ruuan take away -myyntiä, se tulee kasvamaan ja häivyttämään rajoja päivittäistavarakaupan ja ravintolan välillä.”

Myös Heiniö on huomannut verkkokaupan ja kotiinkuljetusten kasvun ja uskoo niiden myös vahvistuvan jatkossa. Monien ravintoloiden annoksia saa myös lisääntyvissä määrin ostettua kaupoista. Osa kuluttajista tykkää naputella ruuan kotiin ja nauttia sen kotona - tässä mennään amerikkalaiseen suuntaan.

Samoilla linjoilla on myös Salkoharju.

”Uskon, että korona kiihdyttää ruuan take away -myyntiä, se tulee kasvamaan ja häivyttämään rajoja päivittäistavarakaupan ja ravintolan välillä. Moni kauppa on nyt myynyt ruoka-annoksia kotiin ja tämä tulee muuttamaan ihmisten kauppaostoksia niin, että kaupasta ostetaan jauhelihapaketin sijaan valmis ateria ja salaatti. Päivittäistavarakaupoissakin siirrytään enemmän raaka-aineiden sijaan valmiiden ateriakokonaisuuksien myyntiin.”

Paikallinen ja tuttu toimii

Verkkokaupan ja kotiinkuljetuksen lisäksi korona-aikana on korostunut paikallisuus ja tutut tuotteet. Paikallisia toimijoita halutaan tukea entistä enemmän ja sosiaalinen media onkin täyttynyt erilaisista support your local -tempauksista, joilla tuetaan lähialueen ravintolayrittäjiä. Myös Heiniö on huomannut ihmisten sympatian pienempiä yrittäjiä kohtaan.

”Korona-aikana menestyvät persoonalliset yrittäjät, jotka pyörittävät yhtä tai kahta ravintolaa. Ihmiset kokevat sympatiaa ja ihannointia pieniä yrittäjiä kohtaan, jotka tuovat selkeästi omat kasvonsa yritykselle. Paikallisuus on nyt entistä enemmän hip”.

Pienyrittäjien lisäksi myös isompia, tuttuja toimijoita halutaan tukea ja ne koetaan turvalliseksi muun kaaoksen keskellä. Kotipizzalla on takanaan jo yli 30 vuotta historiaa ja vahva brändi, jonka kaikki suomalaiset tuntevat. Stirkkinen kertoo, että Kotipizzan asiakkaat ovat uskollisia pizzanystäviä, joiden rakkaus Kotipizzan ei horju edes korona-aikana.

ravintoloiden-uusi-alku-Southpark2.jpg

Sosiaalisuuden kaipuu ajaa ihmiset ravintoloihin

Kriisistä huolimatta luottamus ravintola-alan tulevaisuuteen ei horju. Ravintolat ovat osa kulttuuria ja kaikki ammattilaiset ovat samaa mieltä siitä, että tästä noustaan, yhdessä.

”Pitkällä tähtäimellä elämä jatkuu! Ravintoloita on aina ollut ja niitä tulee aina olemaan. Korona saattaa muuttaa markkinoita: uusia ravintoloita tulee ja markkina kutistuu. Ravintolat eivät katoa mihinkään. Ihmiset ovat niin sosiaalisia ja kanssakäyminen tärkeää, ettei take away -kulttuuri korvaa sitä”, pohtii Heiniö.

Myös Salkoharju uskoo, että ihmisten kaipuu toisten seuraan ja jano uusia elämyksiä kohtaan tukevat ravintoloiden uutta alkua. Tarpeet saattavat muuttaa muotoaan koronapandemian seurauksena, ainakin hetkellisesti.

”Historiaa katsoessa isoimmat mullistukset ja kriisit ovat jättäneet jälkensä ja tehneet hetkellisen kuopan, mutta sen jälkeen on palattu takaisin pitkäaikaisiin trendeihin ja homma jatkuu. Nyt siirrytään varmasti enemmän tavaroiden kulutuksesta elämysten ja kokemusten kuluttamiseen, mihin liittyy kiinteästi sosiaalisuus. Sosiaalisuus voi saada erilaisia muotoja mutta ei se mihinkään katoa”, selkeyttää Salkoharju.

Salkoharju uskoo myös, että pitkällä tähtäimellä Tinderillä on ollut isompi vaikutus ravintolabisnekseen kuin koronalla tulee olemaan.

”Tinder on siirtänyt uusien ihmisten tapaamista ravintoloista mobiiliin ja aiheuttanut näin enemmän muutosta kuin korona tulee aiheuttamaan”, pohtii Salkoharju.

Miten tästä selvitään?

Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että nyt pitää uskoa tulevaisuuteen ja keskittyä voivottelun sijaan positiivisiin tulevaisuuden suunnitelmiin.

”Pitää uskoa tulevaisuuteen, valoa näkyy tunnelin päässä. Nyt meitä koetellaan mutta tulevaisuudessa tulee varmasti bisnestä. Kiukuttelu ei nyt auta, vaan pitää katsoa positiivisesti eteenpäin”, muotoilee Heiniö.

Myös Salkoharju muistuttaa, että fokus kannattaa nyt keskittää lamaantumisen sijaan siihen, miten mennään tästä eteenpäin.

”Pitää uskoa tulevaisuuteen, valoa näkyy tunnelin päässä."

Kannattaa keskittyä niihin asioihin, mihin itse pystyy vaikuttamaan, kuten uuteen avaamiseen fiksulla tavalla.

Stirkkinen on huomannut myös jatkuvan kehitystyön tärkeyden. Vaikka yhtiössä on aina tehty kehitystyötä, niin korona-aikana on havahduttu sen tärkeyteen. Vaikeana aikana voi silloin keskittyä arjen pyörittämiseen ja kriisin johtamiseen sen sijaan, että joutuisi miettimään toiminnan kehittämistä laajemmin.

”Tällaisena aikana ei kannata alkaa kikkailemaan liikaa. Tärkeintä on oman konseptin pitäminen vahvana sekä relevanttiin asiakaskokemukseen panostaminen. Omalla vahvalla brändillä, hyvällä asiakaskokemuksella ja jatkuvalla kehitystyöllä pääsee jo pitkälle”, neuvoo Stirkkinen.


Vinkit koronan jälkeiseen uuteen starttiin:

  1. Luota parempaan tulevaisuuteen ja keskitä fokus niihin asioihin, joihin voit vaikuttaa.
  2. Kriisitilanteen aikana viesti sisäisesti aktiivisesti ja jaa informaatiota. Kun kasvokkain tapahtuvat kohtaamiset jäävät, nousee viestintä tärkeään rooliin.
  3. Huomioi kuluttajat ja tuota relevanttia markkinointisisältöä. Kotipizzalla on esimerkiksi muistutettu asiakkaita, että ravintolat ovat auki poikkeustilanteesta huolimatta.
  4. Muista jatkuva kehitystyö, jolloin kriisiaikana voi keskittyä enemmän arjen pyörittämiseen.

Vinkit antoivat Kotipizzan operatiivinen johtaja Heidi Stirkkinen ja Soupster Familyn toimitusjohtaja Kim Heiniö.