Pakkaussuunnittelu ohjaa maun pariin
”Useimpiin pakkauksiin valittujen värien on tarkoitus luoda kuluttajalle mielikuvaa sisällön mausta”, sanoo Hartwallin graafinen suunnitteluja Johanna Koskinen. Hän on suunnitellut myös syksyllä 2018 markkinoille tulleen Lahden Erikois Pale Alen pakkauksen.
Uuden Lahden Erikois Pale Alen mausteisuus ja trooppinen hedelmäisyys ohjasivatkin värivalintoja kypsän mangon ja aprikoosin sävyihin.
”Lämpimät sävyt myös kuljettavat mieltä ennemmin maukkaan kuin raikkaan maun suuntaan, joten pitäydyimme tässä tapauksessa niihin.”
Pakkauspainatusta ohjaa laki ja luovuus
Se, mitä pakkaukseen painetaan, on varsinkin alkoholituotteissa tarkoin säädeltyä. Pakollisia merkintöjä ovat tuotteen nimen, parasta ennen -merkinnän sekä sisällön määrän ja alkoholipitoisuuden lisäksi tuotteen valmistajan tai valmistuttajan tiedot osoitteineen, energiasisältö, mahdolliset allergeenit sekä juoma- tai pullotuserän tunnus.
”Näiden pakollisten merkintöjen ohella tölkkeihimme tulee mahduttaa EAN-koodi, pantti- ja materiaalimerkinnät, mahdollinen avainlipputunnus sekä alkoholituotetta koskevat varoitusmerkit. Kaikille näille elementeille on myös määritelty vähimmäiskoot, joita ei tule alittaa, ja useille on myös olemassa suositusvärit.”
Osa painatuksista on kuitenkin puhtaasti visuaalista. Pelkästään visuaalisista syistä harvemmin kuitenkaan lisätään mitään turhaa, vaan jokaisella elementillä on oma tarkoituksensa, myös kuvituksilla.
”Visuaalisuudella pyritään yleisesti ottaen tekemään tuotteesta houkutteleva, tunnistettava ja muista erottuva.”
Lahden Erikois -pakkausten painatukset tulevat historiasta
Lahden Erikois -tuotesarjan pakkaukset mukailevat erästä historiankirjoista tuttua Hartwallin olutpakkausta, mutta design on päivitetty tähän päivään.
”Perusvisuaalit muotoineen ja asetteluineen ovat todellakin Lahden Erikoisen etiketeistä 60-luvulta. Koska niiden muotokieli oli myös tähän aikaan sopiva, ei niitä erityisemmin kannattanut muutella. ”
Huomattavin elementti on punainen Erikois-teksti valkoisella poikkiraidalla.
”Kyseinen Clarendon-niminen fontti lienee ollut kovin muodikas Lahden seudun graafikkopiireissä jo puoli vuosisataa sitten, sillä 60-luvulla sitä käytettiin muun muassa myös Lahden kaupungin viestintämateriaaleissa. Siihen ei siis missään nimessä pitänyt kajota.”
Etiketin yläosan Mallasjuomavaakuna on korvattu H-kirjaimella, ilvekset saivat kuitenkin jäädä paikoilleen. Myös vaakunan alla olevan liehun teksti Alte et Late vaihdettiin.
”Siihen halusimme Henrik Mattssonin nimen sekä Mallasjuoman panimon perustamisvuoden. Etiketin ulkokehällä oli aiemmin ilmoitus Alkon luvalla myymisestä, sen muutimme mainintaan Lahdesta valmistuspaikkana.”
Suurin muutos designin päivittämisestä 60-luvulta tähän päivään on oikeastaan teknologia. Etiketit eivät enää valmistu graafikon piirustuspöydällä vaan ruudulla.