Miten olut tarjoillaan – niin, että se maistuu ja näyttää hyvältä
Illanvietoissa nautitut ruoat ja juomat päätyvät yhä useammin kameran eteen ja siitä someen. Usein hetki jaetaan myös paikkatiedolla. Ystävien suositukset ja asiakkaiden ja työntekijöiden ravintoloista tekemät julkaisut ovatkin tärkeitä viestejä, jotka rakentavat mielikuvia myös ravintoloista.
Kuvapainotteinen sosiaalinen media asettaakin uusia vaatimuksia myös juomien tarjoilun visuaalisuudelle. Kuinka laadun ja ammattitaidon saisi näkymään myös kameran linssin läpi?
”Minä lähtisin purkamaan tilannetta siitä, että huolehditaan, että kaikki on siistiä”, tiivistää Hartwallin asiakasmarkkinointisuunnittelija Juha Antinoja.
Ammattilaisten kauniit juomakuvat sopivat hyvin somessa jaettavaksi.
Puhtaista laseista juomat näyttävät ja maistuvat paremmalle. Pöytäpinnat ja lasinaluset ovat kuvien tavallisin tausta. Myös tiski näkyy usein kuvissa, joten senkin ulkonäöllä on väliä: kiillotetut rosteripinnat sekä puhtaat hanalinssit, medaljongit ja kahvat viestivät ammattitaidosta myös kuvissa.
Kun perusasiat ovat kunnossa läpi illan, voi kuvien laatua kohentaa miettimällä tarjoilun yksityiskohtia.
1. Valitse lasi juoman mukaan
Ravintolassa valittu lasi vaikuttaa asiakaskokemukseen monella tapaa. Juha Antinoja panostaisi materiaaliin, ja jättäisi muovituopit vain tilaisuuksiin, joissa ne turvallisuussyistä vaaditaan. Materiaalin lisäksi viimeisteltyyn tarjoiluun vaikuttaa olennaisesti myös lasin koko.
”Koon pitää vastata tarjoiltavaa annosta. Vajaita laseja on syytä välttää: ei näytä hyvältä, jos 0,3 litran juoma tarjoillaan pinttilasista.”
Etenkin olutta tarjoiltaessa lasin muoto vaikuttaa makuun.
Oikeankokoisessa lasissa vaahtokukan koko on helppo arvioida vauhdissakin: kun juomaa on annosviivaan saakka, vaahtokukka on yleensä sopiva, kun se ulottuu lasin reunaan.
Etenkin olutta tarjoiltaessa lasin muoto vaikuttaa makuun, ja ainakin erikoisemmat oluet odotetaan tarjoiltavan laseista, jotka tekevät niille oikeutta. Ylipäätään lasin valitseminen tarjoiltavan juoman mukaan viestii ammattitaidosta ja tarjoilun vivahteiden tajusta.
”Asiakkaat arvostavat laseissa myös brändipainatuksia. Hollannissa on tutkittu, että asiakkaat tippaavatkin paremmin, kun käytössä on painatetut lasit”, Antinoja kertoo.
Jos käytössä on brändipainatettuja laseja, tarjoilussa on toki huolehdittava, että painatus on siisti ja että se vastaa lasin sisältöä.
”Esimerkiksi lasin valitseminen tarjoiltavan juoman mukaan viestii ammattitaidosta ja tarjoilun vivahteiden tajusta,” kertoo Hartwallin asiakasmarkkinointisuunnittelija Juha Antinoja.
2. Lämpötila ratkaisee oluen maun lisäksi ulkonäön
Viileät juomat ovat edukseen, kun ne myös näyttävät raikkailta ja virkistäviltä. Ravintola voi välittää viestin juomien raikkaudesta kuvissakin suhteellisen helposti.
Hanajuomalasit voi säilyttää viileässä. Kun samalla pitää huolen, että juoma on kylmää, saadaan lasin pintaan raikasta kosteutta: niin sanottua kondensiovettä muodostuu, kun lämpötilaero lasin ja ilman välillä on suuri ja ilmankosteus riittävä. Hyvin kylminä eli extra coldina tarjoiltavien juomien lasit pidetään pakkasessa, jolloin lasin pinta on tarjoiltaessa huurteinen.
”Myös niinkin arkinen asia kuin jää toimii hyvänä visuaalisena elementtinä”, Juha Antinoja vinkkaa. ”Niitä kannattaakin tarjota siideriin ja lonkeroon aina mukaan.”
3. Viimeistele yksityskohdilla ja henkilökunnalla
Kameran takana voi asiakkaan lisäksi olla ravintolan työntekijä tai omistaja. Ammattilaisten kauniit juomakuvat sopivat hyvin somessa jaettavaksi. Työntekijä voi vaikuttaa asiakasta enemmän kuvien teknisiin yksityiskohtiin, kuten valaistukseen.
Visuaalisuuden nimissä hanajuomia on mahdollista myös koristella. Lonkeroon sopivat raikkaat lisukkeet, esimerkiksi mintunlehdet. Talvisin lämmitettyyn siideriin käyvät vaniljatangot ja anikset.
”Työntekijöillä on mahdollisuus myös nostaa esiin ravintolassa työskenteleviä ammattilaisia ja heidän työtään”, Juha Antinoja muistuttaa.
Henkilökunta ja tiskin takaiset toimet ovat hyvää materiaalia, sillä niissä työntekijöiden ammattitaito pääsee esiin. Oluen laskenta ja erilaiset tarjoilurituaalit, kuten vaahdon kampaus, sopivat visuaalisina hetkinä hyvin kuvattaviksi ja kiinnostavat aina.
”Ja jos itse näkyy kuvissa mukana ammattilaisena, kannattaa muistaa, että huoleton, asiakasta kunnioittava itsevarmuus vetoaa ja näyttää aina hyvältä.”
Tilaa juomat yrityksellesi Juomamaailmasta
Yritysasiakkaana voit tilata Hartwallin tuotteita jälleenmyyntitarkoituksiin vaivattomasti Juomamaailmasta. Valikoimastamme löydät jokaisen sesongin trendijuomat sekä ikivihreät klassikkojuomat!
Juomamaailmasta näet myös ajankohtaiset tiedot tuotteista sekä niiden saatavuudesta.