Harmaa hurmasi suomalaiset
Uuden alkoholilain myötä Hartwallin Original Long Drink rantautui vähittäiskauppoihin. Tätä merkkipaalua juhlistettiin hyödyntämällä markkinoinnissa suomalaisten suussa syntyneitä suosikkijuoman lempinimiä. Niistä ehdoton ykkönen on lonkero, mikä viittaa lähes kaikissa merissä ja syvyysvyöhykkeissä piileskelevään merenelävään.
Jäiden lähdettyä kesää kunnioitettiin aidolla Mustekalalla eli kahdeksalla lonkerotölkillä sekä niiden säilytykseen ja viilennykseen sopivalla sinisellä katiskalla. Vesistöjen ääreltä siirryttiin kaupungin sykkeeseen Flow-festivaaleille, minne nousi OLDin toisesta lempinimestä eli betonista valmistettu lonkerobaari.
Kekseliäät markkinointikampanjat huipentuivat Vuoden harmain päivä -tapahtumaan Helsingissä Allas Sea Poolilla. Keskelle alkutalven ilmastollista ankeutta sijoittuvan uuden juhlapäivän ajankohta perustui Forecan selvitykseen, jonka mukaan Helsinki on marraskuussa Euroopan harmain pääkaupunki.
Hartwallin lonkeroiden ja siidereiden markkinointipäällikkö Eeva Ignatius kertoo, että Long Drinkin nokkelat markkinointikampanjat saivat hyvän vastaanoton ja kasvattivat myyntiä. Iloisen harmauden tuominen osaksi talvea oli makea onnistuminen, sillä Original Long Drink on perinteisesti mielletty vain kesäjuomaksi. Syy siihen saattaa piillä suomalaisille rakkaan kansallisjuoman lanseerauksesta vuoden 1952 kesäolympialaisissa.
“Yhteistä matkaa on tehty yli 65 vuotta, joten Long Drinkilla on suomalaisessa juomakulttuurissa erittäin iso rooli”, Ignatius toteaa.
Vinkki! Lempinimien ja paikallisten perinteiden hyödyntämistä kannattaa miettiä Original Long Drinkiin ja muiden juomien alueellisissa kampanjoissa. Esimerkiksi Varsinais-Suomessa Auran nimipäivää voi juhlistaa Hartwallin Aura-oluella ja Päijät-Hämeen paikallisia tapahtumia Lahden Erikois -oluilla.