Keltainen juomailmiö ei syntynyt sattumalta
Ananaslonkero hurmasi suomalaiset
Lonkeronharmaa talvi vaihtui virallisesti ananaslonkeronkeltaiseen kesään, kun ananas sujautettiin lonkerotölkkiin. Uusi Original Long Drink Pineapple valloitti maistajansa puolelleen heti maaliskuusta alkaen – suosio on ollut ilmiömäinen ja kesä 2023 muistetaan ikuisesti ananaskesänä. Kurkista kulisseihin ja lue, miten ananaslonkerosta syntyi ilmiö!
Tiesitkö, että Hartwall kehitti lonkeron vuoden 1952 Helsingin kesäolympialaisiin innokkaan urheiluyleisön janonsammuttajaksi? Lonkero on suomalainen innovaatio, ja ikonisen juoman sekä tunnistettavan brändin tarina alkoi jo yli 70 vuotta sitten. Kotimaista giniä, greippiä ja maailman puhtainta vettä yhdistänyt harmaa drinkki osoittautui kuitenkin niin suosituksi, että sen tuotantoa päätettiin jatkaa. Juoman taustasta muistuttavat edelleen sen tölkkiä ja etikettiä ympäröivät raidat, jotka symboloivat Helsingin olympiastadionin juoksuratoja.
Aito ja alkuperäinen Original Long Drink Grapefruit 5,5 % on säilyttänyt vankan suosionsa, mutta vuosien varrella se on saanut rinnalleen useita eri makuvaihtoehtoja sekä alkoholittomia versioita.
Ananaslonkerosta meinasi tulla salmiakin makuinen
Ananaksen ei voida todeta tippuneen täysin vahingossa tölkkiin. Taustalla on jatkuvaa trendien ennustamista, monia tutkimuksia, lukuisia makutestejä sekä piirun tarkkaa hiomista tuotekehitysvaiheessa.
Ananas on ollut lonkeron ystävien ehdottomasti eniten toivoma makuvaihtoehto. Hartwallin viime vuonna teettämässä kuluttajatutkimuksessa peräti 73 prosenttia vastaajista toivoi lonkerovalikoiman laajenevan juuri ananaksen makuisella uutuudella.
Ananas ei ole makuna täysin yksioikoinen. Vaadittiin huolellinen ja pitkäjänteinen kehitystyö, ennen kuin haluttu maku pääsi suomalaisten huulille. Mielenkiintoinen oivallus ananaslonkeron tuotekehityksestä liittyy ananaksen eri makuprofiileihin.
”Säilykeananaksen, ylikypsän hedelmän, raa´an ananaksen tai esimerkiksi karkkiananaksen maun yhdistäminen giniin voi luoda täysin erilaisia lopputuloksia. Joissakin versioissa nämä maut yhdessä maistuivat jopa salmiakkisilta. Vaikka sekin on suomalaisille rakas maku, halusimme lopulliseen tuotteeseen mahdollisimman aidon ja suomalaisille tutun ananaksen maun”, paljastaa Hartwallin tuotekehitysasiantuntija Elisa Räikkönen.
Lopullinen ananaksen maku löytyi useiden maistojen ja eri reseptikokeilujen pohjalta. Kun juoma testattiin yleisöllä, sai se kautta historian parhaimmat tulokset makutestissä ja tuotekehityksen pitkän työn tiedettiin tuottaneen toivotunlainen lopputulos – nyt ollaan julkistamassa jotain uutta, upeaa ja kutkuttavaa.
Poikkeuksellinen juomailmiö – ananaslonkero värjäsi koko Suomen keltaiseksi
Into ja odotukset uuden tuotteen lanseeraukselle olivat korkealla – olihan käsissä yhdistelmä vahvaa Original Long Drink -brändiä, toiveita herättänyt maku, mielettömät testitulokset sekä tarkat markkinointisuunnitelmat uutuuden esille tuomiseen. Kaikesta tästä huolimatta suosion suuruus on ollut täysin poikkeuksellinen ja yllättänyt juoma-alan asiantuntijatkin ällikällä.
"Osa niistä harvoista ravintoloista, jotka eivät ole tuotetta myyneet, ovat joutuneet laittamaan esiin kylttejä, että valitettavasti meiltä ei saa ananaslonkeroa. Myös yksittäisen tuotteen jalkautuminen sosiaalisen median meemeihin ja osaksi suomalaista keskustelukulttuuria on harvinaista. Ananaksen tarinaa on kyllä ollut todella hienoa seurata!” kertoo kategoriamarkkinointijohtaja Heidi Rantala.
Valtaisasta kiinnostuksesta huolimatta ei hittijuoman loppumisesta ole tarvinnut kantaa huolta. Ananaslonkero valmistetaan Hartwallin tehtaalla Lahdessa ja kiinnostuksen kasvaessa tuotantoon reagoitiin vikkelästi, jotta kaikki lonkeronjanoiset saivat nauttia uudesta suosikista.
Raidat kuuluvat suomalaiseen kesään. Vuonna 2023 ne olivat tutun turkoosin ohella keltaiset hittijuoman kruunatessa ikimuistoiset hetket festivaaleilta häihin ja kesämökeiltä terasseille. Uusi tulokas muutti koko lonkerokategorian asetelmia vain muutamassa kuukaudessa. Keltaraitainen tölkki nautti median huomiosta, sana uutuudesta kiiri suusta suuhun, se viuhui ostoskärryissä ympäri marketteja ja sen perään kyseltiin ravintoloiden tiskeillä. Uusi juomailmiö, Hartwall Original Long Drink Pineapple, oli syntynyt!