Oluttrendit 2022: nollajuomat, tuoreoluet ja erikoiset maut
Olitpa oluthifistelijä, saunasiemailija tai makunautintojen etsijä, oluiden maailmasta löytyy uutta koettavaa kaikille. Kokosimme yhteen vuoden 2022 kiinnostavimmat oluttrendit yhdessä Hartwallin craft-panimoiden kehityspäällikkö Juhani Mertsalmen ja panimopäällikkö Roope Lehtorannan kanssa.
Oluttrendit 2022: nollaolut – virkistävä janojuoma
Alkoholittomat ja matala-alkoholiset oluet ovat tulleet ryminällä markkinoille. Panimoliiton mukaan alkoholittoman oluen myynti kasvoi kymmenen prosenttia vuonna 2020 ja vuoden 2021 loppupuolella kasvua oli edellisvuoteen verrattuna jo 30 prosenttia.
Pitkään pinnalla ollut hyvinvointi- ja terveysbuumi on antanut holittomien oluiden kasvulle siivet. Monelle nollaolut toimiikin virkistävänä janojuomana. Sen voi hyvällä omallatunnolla juoda työlounaalla tai treenin päälle saunassa.
Juhani Mertsalmen mukaan alkoholittomissa oluissa päästään nykyään hyvin lähelle prosenttioluiden makua. Tähän vaikuttavat kehittyneet alkoholinpoistotekniikat ja erikoishiivat, jotka käyvät itsessään niin vähän, että olueen muodostuu vain pieni määrä alkoholia. Hiivojen myötä holittoman oluen valmistus tulee mullistumaan: se on aiempaa nopeampaa, vaivattomampaa ja edullisempaa.
Hartwallin viimeisin tulokas on Guinnessin alkoholiton stout. Runsaan paahteisen ja kahvintuoksuisen oluen maku on rikas ja samettisen pehmeä.
Oluttrendit 2022: growlerit – korona-ajan kuumin hitti
Growler- eli kannumyynti lähti lentoon koronan siivittämänä. Kun baarien ovet olivat säpissä, ja panimoilla oli jäädä oluet omiin tankkeihin, keksittiin uusi tapa myydä olutta suoraan ja tuoreeltaan panimolta.
Growler-olutta voisi kuvata tuoreolueksi, sillä se pullotetaan suoraan tankista. Yleensä se suositellaan juotavaksi kolmen päivän, viimeistään viikon kuluessa.
”Kun olut on tuoreimmillaan, se on myös parhaimmillaan, sillä sen pahimmat viholliset ovat valo, happi ja aika”, sanoo Roope Lehtoranta.
Growler-oluissa parhaiten pääsevät oikeuksiinsa Neipa eli New England IPA ja IPA eli India Pale Ale, joka kuivahumaloidaan jälkikäymisen vaiheessa, jolloin myös maut ovat parhaimmillaan tuoreina.
Oluttrendit 2022: makuelämysten tärkeys korostuu
Kiinnostus erilaisiin oluttyyleihin on laventunut, ja yhä useampia kuluttaja silmäilee oluthyllyjä maku edellä. Oluita halutaan maistella ja vertailla, ja uutuuksia kokeillaan ennakkoluulottomasti. Klassisemmallakin lager-juojalla on nykyään rohkeutta maistella oluita yli tyylirajojen.
Mertsalmi arvelee, että maistelukulttuurin kehitystä on edesauttanut yleinen ruokakulttuurin kehittyminen ja julkkiskokit, jotka ovat nostaneet makujen merkityksen esiin.
”Myös käsityöläisyys, paikallisuus ja paikalliset raaka-aineet sekä tarinat tuotteiden takana kiinnostavat.”
Tämä näkyy etiketeistä lähtien ja erityisesti pienpanimot luovat etiketeillään tarinoita ja mielikuvia. Se, miltä pullon kylki näyttää, on nykyään myös merkittävä tekijä ostopäätöksessä.
Oluttrendit 2022: IPAn uudet muodot
IPA on pintahiivaoluiden kärkituote ja myös itsepintaisesti trendioluiden kuningas ja kuningatar. Ei ole siis ihme, että IPA-variaatioita syntyy koko ajan lisää.
Hyvinvointitrendi on tuonut mukanaan matala-alkoholisia micro-IPOja sekä erittäin kuivia brut-IPOja. Neipoja taas on kehitelty aiempaakin hedelmäisemmiksi ja rakenteeltaan paksummiksi. Tästä hyvänä esimerkkinä on Lahden Erikois New England IPA, jossa voit aistia aromeja muun muassa ananaksesta ja mangosta.
Kiinnostava alalaji on myös hazy-IPA eli suodattamaton olut, joka on olomuodoltaan läpinäkymättömän sameaa. Mertsalmi mainitsee yhtenä erikoisuutena myös milkshake IPAt, joissa on laktoosia ja siten myös enemmän suutuntumaa.
Jos pirtelö-IPAssa on jenkkivaikutteita, suomalaisiksi vastineiksi sille löytyvät IPAt, joissa on käytetty ruista ja vehnämallasta.
Oluttrendit 2022: kuivahumalointi kiinnostaa
IPOjen suosion myötä myös kuivahumalointi prosessina on alkanut kiinnostaa olutkansaa. Kuivahumaloinnilla humaloita lisätään käymisen jälkeen. Näin oluen aromeita saadaan enemmän haisteltavaksi ja maisteltavaksi juomisen yhteydessä.
Mertsalmen mukaan toiset panimot käyttävät myös tuplakuivahumalointia, jolloin humaloita lisätään käymisen alussa ja lopussa. Tämä lupaa olueen entistäkin enemmän humalan aromeja ja makusävyjä.
Oluttrendit 2022: olutcocktailit ja smoothieoluet
Olutcocktailit ja smoothieoluet ovat pienempiä uusia olutilmiöitä. Olutcocktaileja on ollut ravintoloissa tarjolla jo jonkin aikaa, mutta vielä tähän mennessä trendi ei ole lyönyt kunnolla läpi. Olutcocktailit tai ”hoptailit” ovat upea tapa rikastuttaa olutkulttuuria ja erittäin kiehtova hyppy pois perinteisestä oluen makukokemuksesta.
Helsinki Bryggerissä tarjoillaan esimerkiksi green apple lager -cocktailia (Helsinki Bryggeri Lager + omenasiirappi + omenalohko + jäitä), ja myös olutsmoothie on tulossa kokeiluun. Käytännössä se on sour-tyyppinen olut, johon on lisätty hedelmäpyrettä tai -sosetta tuomaan happaman kirpeää raikkautta. Eri makujen ja raaka-aineiden yhdistäminen olueen on varmasti yksi ensi vuoden hauskimmista uusista trendeistä.