Saisiko olla mocktail?
Maailman suurkaupunkeihin avataan alkoholittomia drinkkibaareja, ja herkulliset mocktailit sekä matala-alkoholilliset juomat ovat suosiossa Suomessakin. Eikä ihme, sillä nautintojen ja elämysten ohella hyvinvointiin liittyvät trendit kiinnostavat monia. Kymmenen vuotta ravintola-alalla työskennellyt Mika Koivula on myös havainnut muutoksen alkoholin kulutuksessa.
”Ravintola-asiakkaiden kulutustyyli on muuttunut suuresti. Moni juo harvemmin, vähemmän kerralla ja laadukkaampia juomia. Nykyään yhä useampi ennemmin nautiskelee ja viettää aikaa hillitymmin”, Son of a Punchin johtava baarimikko ja perustaja Koivula kuvaa.
”Toisaalta myös tarjonnan kasvu on varmasti lisännyt kysyntää alkoholittomissa juomissa. Hyviä vaihtoehtoja on esillä esimerkiksi ravintolan tai kaupan hyllyssä. Varsinkin Helsingin cocktailbaariskenessä on otettu alkoholittomat juomat oikein hyvin vastaan. Nykyään niihin jo panostetaan ja niitä kohdellaan tiskin takana samalla tavalla kuin alkoholillisia juomia.”
Onhan meillä jo limuhanat?
Alkoholiton juoma voi olla muutakin kuin limonadia tai mehua. Hartwallin valikoimassa on markkinoiden kattavin valikoima kiinnostavia makuvesiä, tonic-vesiä, alkoholittomia panimotuotteita, lonkeroita, viinejä ja miksereitä.
Alkoholittomat panimotuotteet ovat samaa korkeaa laatua kuin alkoholipitoiset verrokkinsa. Esimerkiksi Hartwallin valmistamat alkoholittomat oluet valmistetaan samoista raaka-aineista kuin alkoholipitoiset oluet, ja vain käymismenetelmä tekee oluesta alkoholittoman.
60 % kuluttajista valitsee ainakin silloin tällöin matala-alkoholisen vaihtoehdon.
Täysin alkoholittomien vaihtoehtojen rinnalle on muodostunut kattava valikoima matala-alkoholisia juomia. Hartwallin matala-alkoholillisten, eli alle 2,8 prosenttia alkoholia sisältävien juomien myynti on kaksinkertaistunut kuluneen viiden vuoden aikana. Hartwallin 2,6-prosenttiset lonkerot tehdään aidosta ginistä ja vodkasta, ja laadukkaiden raaka-aineiden ansiosta maku toimii erinomaisesti myös matala-alkoholisena.
Hartwallin tutkimuksen mukaan 60 prosenttia kuluttajista valitsee ainakin silloin tällöin matala-alkoholisen vaihtoehdon.
”Uskon, että sekä alkoholittomat että matala-alkoholiset juomat iskevät vahvasti samaan kohdeyleisöön. Ihmisten yleinen suhde alkoholiin on muuttunut vuosien aikana, eikä enää haluta olla ihan naamat. Nykyinen kova fitness-trendi vaikuttaa varmasti myös asiaan”, Koivula pohtii.
Lue myös: Näin loihdit juhlien huumaavimmat alkoholittomat juomatarjoilut
Monen trendin summa
Fitness-trendi ilmentää laajempaa terveellisyystrendiä. Haluamme valita terveellisempiä vaihtoehtoja myös juhlahetkinä. Hartwallin tutkimuksen mukaan miehistä 17 ja naisista 13 prosenttia valitsee matala-alkoholisen juoman juuri terveellisyyssyistä. Moni urheilua harrastava puhuu alkoholittoman oluen puolesta oivana palautusjuomana.
Lue lisää: Sopiiko olut palautusjuomaksi?
Humalan välttäminen on toinen tärkeä syy suosia matala-alkoholisia tai alkoholittomia juomia. Hartwallin tutkimuksessa se oli joka kolmannen naisen ja joka neljännen miehen peruste matala-alkoholillisen juoman valitsemiselle. Elämyshakuiselle kuluttajalle ei kuitenkaan aina riitä hanalimu tai mehu. Nämä kuluttajat saattavat suunnata katseensa alkoholittomiin cocktaileihin eli mocktaileihin.
Yhä useampi haluaa valita terveellisempiä vaihtoehtoja myös juhlahetkinä.
”Cocktaileista puhuessa moni haluaa ennemmin makuelämyksiä kuin humaltumista. Kuvitellaan vaikkapa ravintolan asiakas, joka tietää humaltuvansa kolmesta alkoholiannoksesta, mutta suu napsaisi vielä elämyksiä. Silloin alkoholiton tai vähäalkoholinen vaihtoehto turvaa sen, ettei ilta jää lyhyeksi. Moni saattaa ottaa myös alkoholittoman juoman kesken illanvieton”, Koivula kertoo.
Tarjontaa laatikon ulkopuolelle
Laatutietoinen kuluttaja ymmärtää, että siinä missä laadukkaasta cocktailista, myös mocktailista kannattaa maksaa. Vaikka alkoholittomat raaka-aineet ovat yleensä ravintolalle halvempia, drinkin esivalmistelu, yhdistäminen, tarjoilu ja valmistus maksavat. Raaka-aineissa saatetaan hyödyntää myös vaikkapa maailman parasta vettä tai vitaminisoituja juomia.
Esillepano ja tarjoilutyyli on tärkeää mocktaileissa.
Toisaalta Koivula arvelee, että mocktaileille voisi olla kysyntää myös perinteisen alkoholiskenen ulkopuolella, esimerkiksi kahviloissa. Mocktaileissa tärkeää on erityisesti esillepano ja tarjoilutyyli.
”Oma suosikkini on house lemonade: sitruuna- tai limemehua, vähän jotakin makeuttajaa ja vichyä.”
Mika Koivula kannustaa sekä ravintoloita että kauppoja kokeilemaan rohkeasti matala-alkoholisia ja alkoholittomia tuotteita valikoimassa. Jos tuotteiden kysyntä kasvaa, valikoimaa kannattaa kasvattaa. Jos kysyntä on vähäistä, kokeile valikoimassa eri tuotteita.
4 juomavinkkiä
- Lapin Kulta 0,0 % on vaalea ja kullankeltainen, maltaiden ja humalan erinomaisen yhteispelin myötä korostuneen tasapainoisen makuinen olut.
- Happy Joe Dry Apple Alcohol Free 0 % on kuivan omenan makuinen, tyylikäs alkoholiton siiderijuoma. Se on Happy Joe -siideriperheen alkoholiton jäsen, joka on pakattu 0,275 l kauniiseen lasipulloon.
- Original Long Drink 2,6 % -tuotteet valmistetaan aitoon vodka- ja ginipohjaan. Perinteinen Original 2,6 % on raikas yhdistelmä greippiä ja giniä.
- Tee esimerkiksi Wake Me Up -mocktail seuraavasti: laita kaksi appelsiininkuorta lasiin ja painele niitä nuijalla tai murskaimella. Mittaa matalaan lasiin 0,5 cl hunajaa ja 4 cl tuorepuristettua appelsiinimehua. Täytä lasi jäillä ja kaada päälle Novelle Plus Multi B+C -kivennäisvettä.
Myös klassikkodrinkit onnistuvat mocktaileina. Katso reseptit ja kokeile alkoholittomat klassikkojuomat Mojito, Cosmopolitan ja Moscow Mule!
Alkoholittomuus on kasvava trendi
- Hartwall arvioi, että kiinnostus matala-alkoholisiin juomiin tulee kasvamaan 10–15 prosentin vuosivauhtia.
- Hartwallin tutkimuksen mukaan 60 prosenttia suomalaisista valitsee matala-alkoholillisen version vähintään silloin tällöin.
- Miehistä 17 ja naisista 13 prosenttia kertoi valitsevansa matala-alkoholillisen vaihtoehdon sen terveellisyyden perusteella.
- THL:n mukaan suomalaisten alkoholin kokonaiskulutus väheni vuodesta 2007 vuoteen 2014 yli 10 prosenttia.
- Funktionaaliset eli terveysvaikutteiset elintarvikkeet kasvattavat suosiotaan myös maailmalla ja alkoholittomat vaihtoehdot näyttävät tulleen jäädäkseen kansainväliseen juomakulttuuriin, ainakin jos The Londonistin ja The Guardianin lähteitä on uskominen.
Näin rakennat mocktailin
Lähde hakemaan kirpeän ja makean maun tasapainoa, tuo mukaan hieman katkeruutta esimerkiksi mausteilla. Pidennä katkeralla tonicilla tai teellä, mausteisella ginger beerillä tai raikkaalla makuvedellä. Koristele tuoreilla yrteillä tai hedelmillä.
Tuo hapokkuutta tyrnimehulla tai -marjoilla. 50 grammaa tyrniä sisältää kaiken päivässä tarvittavan C-vitamiinin sekä paljon karotenoideja, jotka esimerkiksi edistävät ihon ruskettumista.
Makeutta saa esimerkiksi hunajasta, jolla on tutkimusten mukaan antibakteerisia ja tulehdusta laskevia vaikutuksia.