Vichy on vesistä vahvin
Kaikki alkoi vedestä. Kun Victor Hartwall sai kivennäisvesitehtaalleen toimiluvan yli 180 vuotta sitten, oli Vichy sen ensimmäisiä tuotteita. Alkuun Hartwallin tuotevalikoima koostui pelkästään erilaisista kivennäisvesistä, joita oli parhaimmillaan jopa 30 erilaista.
Kun vuonna 1990 lanseerattiin markkinoiden ensimmäinen suolaton kivennäisvesi Novelle, tuolloin Vichy Novelle, sai alkuperäinen Hartwall Vichy nimekseen Hartwall Vichy Original. Usealle kuluttajalle Vichy Original on tänä päivänä se ainoa oikea vichy. Sillä on tunnistettava, vahva maku, isot kuplat ja tuntuvasti suoloja. Markkinajohtajan paikka on vahva, sillä 40 prosenttia vichyvesien ystävistä valitsee vesihyllyltä nimenomaan Hartwallin Vichyn.
”Suosion salaisuus on varmasti siinä, että brändi on niin tuttu, suorastaan klassikko. Mielikuva tuotteesta on vahva ja selkeä. Kuluttajatutkimuksissa sitä on luonnehdittu muun muassa maun puolesta varmaksi valinnaksi, tunnistettavaksi, alkuperäiseksi ja luotettavaksi”, kuvailee Hartwallin vesien tuotepäällikkö Heli Kaura.
Vichy on lunastanut suosikin paikan vuosi toisensa jälkeen muuttumattoman ja tunnistettavan makunsa kautta.
”Faneilleen Vichy on niin uniikki, että sitä ei voi korvata millään muulla juomalla. Korkeintaan sopivassa tilanteessa olut voi tulla kyseeseen Vichyn sijaan”, Kaura kuvailee.
Juoman selkeä tarkoitus janon sammuttajana ja suolatasapainon ylläpitäjänä on yleisölle tuttu. Tästä kertoo muun muassa se, että hellekesinä Vichyn myynnissä on selvä piikki.
”Viimeksi näin kävi kesällä 2014, jolloin juoma kasvatti myyntiään 7 prosentilla, vaikka minkäänlaista markkinointia ei normaalin myymälänäkyvyyden lisäksi tehty.”
180-vuotiasta juhlittiin salmiakkimaulla
Vuoden 2016 alussa 180-vuotias Vichy sai ylleen juhlavuoden ilmeen, johon poimittiin elementtejä eri vuosikymmeniltä: etiketissä on mukana perustamisvuosiluku lippakioskin kera, joka sekin oli laatujaan ensimmäinen Helsingin kaupunkikuvassa vuonna 1864. Lisäksi etiketissä säilytettiin alun perin veden kalorittomuudesta viestinyt punainen ruutukuvio. Ilmeen kantava elementti on Vichyn 1950-luvulla käytössä ollut klassinen logo.
Loppukeväästä 2016 tarinaan avautui ennennäkemätön luku, kun myyntiin tuli kesän ajaksi ensimmäistä kertaa Vichyn makuvariantti. Kausituotteessa yhdistyvät kaksi perisuomalaista klassikkoa, vichy ja salmiakki.
”Vichy-vesien imago ja käyttäjäprofiili on melko miehekäs, ja vichyjen nykykäyttäjissä korostuvat vanhemmat, yli 35-vuotiaat kuluttajat. Uutuus houkutteli Hartwall Vichyn pariin myös nuoria miehiä ja herätti kiinnostusta brändiä kohtaan laajemminkin”, Kaura kertoo.
Vichy-fanien iloksi brändin paidat tulivat myyntiin verkkokauppaan loppuvuodesta 2018.
1836
Victor Hartwall perustaa Pohjoismaiden ensimmäisen kivennäisvesitehtaan.
1980
Vichyn reseptiä päivitetään vastaamaan ajan makutottumuksia.
2016
Hartwall Vichy Original täyttää 180 vuotta ja saa rinnalleen makuvariantin, Hartwall Vichy Salmiakin.