Moi, mitä etsit?

search
Bränditarinat:

Keltainen, aito ja oikea

Hartwall Jaffa Appelsiini on tuonut suomalaisille nautintoa jo sukupolvien ajan. Vuosien saatossa kasvanut tuoteperhe piristää arkea ja juhlaa.

Tänä päivänä Hartwall Jaffa -virvoitusjuomista on vara valita. Makuvariaatioita on liki kymmenkunta: perinteisen appelsiinin lisäksi greippi, sitruuna, ananas, lime-verigreippi, veriappelsiini ja loppuvuonna maistuva jouluomena.

Syksyllä 2017 Hartwall kunnioitti Suomi 100 -juhlavuotta tuomalla markkinoille tyystin uudenlaisen, innovatiivisen virvoitusjuoman.

”Mustikka on juomissa harvinainen raaka-aine. Hartwall Jaffa Mustikassa on aitoa suomalaista mustikkamehua, johon marjat on kerätty kotimaan metsistä. Sato on aina arvoitus, joten virvotusjuomaakin on saatavilla vain rajoitettu erä”, kertoo tuotepäällikkö Mira Kujanpää.

Uutuuksissakaan ei laadusta tingitä. Raikas maku syntyy parhaista, luonnollisista raaka-aineista, aidoista hedelmistä tai marjoista.

Keltainen suosikkijuomaksi

Kun puhe on Jaffasta, aikakoneella pitää matkata aina vuoteen 1949. Sotien jälkeen Hartwallkin oli saanut kilpailijoita, joten tuotekehitykseen päätettiin panostaa entistä enemmän. Tuolloin markkinoilla oli vain kirkkaita limonadeja ja pulaa oli niin sokerista kuin hedelmistä.

Suomen ensimmäisestä sameasta, hiilihapollisesta appelsiinijuomasta tuli edelläkävijä. Nyt Jaffa Appelsiinin suosio on jatkunut liki 70 vuotta.

Nuorisokulttuurin kultavuosikymmen, 50-luku, toi puolestaan markkinoille Punaisen Jaffan, Jaffa Sitruunan ja hiilihapottoman Jaffa Stepin.

Suosion siivittämänä Hartwall palkkasi aloittelevan graafikon vastaamaan mainoskampanjasta. Päätös oli kauaskatseinen: graafikko, nykyinen taiteilijaprofessori Erik Bruun piirsi Jaffat suomalaisten sydämiin 50- ja 60-luvuilla. Hän etsiskeli appelsiineja toreilta ja teki luonnokset tulitikkuaskin kokoon, jotta kuva puhuttelisi eikä julisteisiin tulisi liikaa asiaa.

”Bruun loi visuaalisen ilmeen ja designin ulkomainosjulisteisiin. Ihmiset ihastuivat pelkistetyn värikkäisiin Jaffa-julisteisiin, kun ne ilmestyivät katukuvaan”, kertoo Kujanpää.

Vuonna 1970 Jaffaa juotiin jo 13,5 miljoonaa litraa. Kun Hartwall täytti 140 vuotta 1976, suomalaisolohuoneet tulvivat Jaffaa: yhtenä iltana MTV:n kaikki katkot oli pyhitetty Jaffalle ja jopa kuuluttajat pukeutuivat keltaisiin.

Faneja kuunnellen

Jaffa-nimi on lainattu kaupungin nimestä, ja siten tuotemerkkiä ei ole voitu suojata.

”Aito oikea -brändilupaus yhdistyy iloon ja nautintoon sekä luonnolliseen, laadukkaaseen makuun historiaa kunnioittaen”, Mira Kujanpää kiteyttää.

Tuotekehitys ja tuotteet tehdään Suomessa, joten virvoitusjuomat sopivat suomalaiseen makumaailmaan.

”Inspiraationa ovat Jaffa-fanit, joilta saamme palautteita ja ehdotuksia sosiaalisen median kautta. Kotimaan lisäksi seuraamme maailman juomabrändejä ja -trendejä sekä makuvariaatioita.”

Esimerkiksi trendikkäät kevytjuomat saapuivat Jaffa-valikoimaan jo 1980-luvulla. Hartwall toi myös ensimmäisenä markkinoille stevia­makeutetut virvoitusjuomat kuluvan vuosikymmenen alussa. Vitaminoidut, vähemmän sokeria sisältävät Plus C -juomat lanseerattiin vuosi sitten.

”Jaffa kykenee uudistumaan. Kokeilemme ja tuomme aika ajoin markkinoille uusia tuotteita. Hartwall ja Jaffa ovat markkinoiden edellä­kävijöitä ja tulevat olemaan sitä jatkossakin.”

Arvostettu brändi osaa myös yllättää

Jaffa-brändiä on viestitty kuluttajille aikaa kestävän, mainion mainonnan avulla. Bruunin 60 vuotta sitten luo­mat julisteet elävät kuvina ja kankaina tänäkin päivänä. Muutaman vuo­den takaisessa retrokampanjassa Jaffat näkyivät sähköisissä medioissa, ulkomainonnassa ja jakeluautoissa.

Retroilun siivittämänä juoma ylsi myyntiennätyksiin. Lisäksi graafisen alan opiskelijoita pääsi itse maestron oppiin ja he taiteilivat kyseisen vuoden Jaffan joulukampanjan ilmeen.

jaffa-hedelmat-joulukuoro.jpg

Hupaisat hedelmähahmot saapuivat ilahduttamaan tv-kansaa vuonna 2014. Siitä lähtien hedelmäviisikko on kajauttanut joulun aikaan No onkos tullut kesän ja Sylvian joululaulun sekä keväisin Suvivirren. Vuosi sitten Jaffa Aurinkohedelmät musisoitiin Sata kesää, tuhat yötä -biisin tahdissa. Muutkin eloisat mainokset ovat edelleen nähtävillä muun muassa YouTubessa.

”Jaffan rakastetut hedelmähahmot ilahduttavat ihmisiä myös sosiaalisen median kautta. Instagramista ja Facebookista löytyy Aito oikea Hartwall Jaffa -sivu, jota fanit seuraavat aktiivisesti. Hedelmähahmot välittävät jaffamaista iloa.”

Juomat ovat olleet ja ovat myös hyvän asialla: muutamia vuosia sitten Lastensairaalan talkoisiin pääsi osallistumaan Jaffaa juomalla. Lisäksi Hartwall Jaffa on yksi Linnamäen pääyhteistyökumppaneista ja on siten tukemassa Lasten Päivän Säätiön toimintaa.

”Vaikka Hartwall Jaffa on rakastettu klassikko, se ei jää paistattelemaan suosiossaan vaan osaa myös yllättää ja­­ uudistua”, vakuuttaa Kujanpää.

Jaffan aikajana

1949 - Jaffan tarina alkaa ja appelsiinin makuinen virvoitusjuoma tulee myyntiin.
1955 - Punainen Jaffa.
1956 - Jaffa Sitruuna. Erik Bruun tekee ensimmäisen Jaffa-julisteen
1980 - Hartwall Jaffa Light -juomat ensi kertaa kaupoissa.
2011 - Stevialla makeutetut Jaffa Super -juomat markkinoille.
2014 - Rakastetut Jaffa-hedelmähahmot nähdään ensimmäistä kertaa mainoksissa.
2016 - Jaffa Plus C, vitaminoitu virvoitusjuoma.
2017 - Kausimaut Jaffa Guarana ja Jaffa Mustikka.
2018 - Jaffa Italia tekee paluun. Jaffan brändituotteet saataville verkkokauppaan.
2019 - Jaffa täyttää 70 vuotta. Lue uutinen juhlavuodesta.