Aito lonkero matkaa maailmalle
Rion olympialaisten Finland House kuhisi, kun urheilijat, kisavieraat sekä elinkeinoelämän ja median edustajat pääsivät tutustumaan suomalaiseen huippuosaamiseen.
”Haluamme olla mukana tukemassa suomalaisia yrityksiä ja innovaatioita historian ensimmäisen Finland House -konseptin kautta. Hartwall oli yksi hankkeen yhteistyökumppaneista, ja toimitimme paikan päälle kontillisen juomaa”, kertoo juoman tuotepäällikkö Eeva Ignatius.
Vuoden 1952 Helsingin olympialaisia varten kehitetty juomasekoitus oli Riossa kuin kotonaan.
”Juoma kehitettiin jaettavaksi koko maailman kanssa, ja olympiavuonna 2016 halusimme palauttaa sen juurilleen”, Ignatius kertoo.
Hartwallin somekanavissa on nähtävillä Rio-tunnelmia. Lumilautailija Eero Ettala kulki olympiahumussa ja maistatti kisaturisteille aitoa lonkeroa. Klippien kautta lonkeron Rion valloituksen tunnelmiin pääsee Facebookissa ja Instagramissa.
Lonkero juhlisti olympiavuotta myös historiallisella brändifilmillä, jota voi käydä katsomassa YouTubessa Hartwall Original Long Drink -kanavalla.
Maailmanvalloitus etenee vauhdikkaasti
Original Long Drink -juoman myynti alkoi keväällä 2015 Ruotsissa, jossa se löi Systembolagetin myymälöiden myyntiennätykset.
Ruotsin lisäksi Hartwall solmi keväällä 2015 jakelusopimuksen Alankomaiden suurimpiin kuuluvan päivittäistavararyhmittymä Aholdin kanssa. Aito lonkero on ollut myös Alankomaissa menestys.
”Hollantilaisnuorukainen oli suomalaisen tyttöystävänsä vanhempien mökillä, ja tytön isä tarjosi miehelle saunassa lonkeroa. Hän ihastui juomaan ja päätti osallistua kaverinsa kanssa kotimaassaan Leijonan luolan tapaiseen ohjelmaan sekä esitellä siellä lonkeroa suurelle päivittäistavaraketjulle Aholdille. Kaksikko voitti koko kisan, ja juoma päätyi ketjun valikoimiin.”
Tämän lisäksi aidolla lonkerolla on vahva jalansija myös Baltiassa, ja sitä voi löytää myös myynnistä Espanjan etelärannikolta, Isosta-Britanniasta ja Ghanasta. Uusimmat myyntiavaukset kesällä 2016 saatiin Aasiasta: Singaporesta ja Japanista. Japanissa juoma on myynnissä premium-ketjuissa ja Hongkongissa 700:ssa 7Eleven-myymälässä.
”Ulkomailla sekä tuotteen tarina että raikas maku kiinnostavat. Ginibuumi on helpottanut vientityötä, ja maailman ensimmäinen valmiiksi tehty drinkki, suomalaistyylinen GT vetoaa. Tavoitteemme on saada kahdesta kolmeen merkittävää markkina-avausta vuosittain.”
Innokkaat lonkerolähettiläät
Aidon lonkeron ilosanoma leviää laajalle myös fanien kautta. Ruotsalainen lumilautailufilmien ohjaaja Pierre Wikberg jakaa sosiaalisessa mediassa omia lonkerohetkiään. Lisäksi hän tutustutti juomaan maailmankuulun yhdysvaltalaisen rallikuskin Ken Blockin, jolla on somessa kolme miljoonaa seuraajaa.
Block nappasi lonkerokuvan vaellusreissullaan ja kertoi Instagramissa nauttivansa retken päätteeksi suosikkijuomaansa. Ignatiuksen mukaan kansainvälistä tv-näkyvyyttäkin on saatu:
”Booze Travellerin juontaja Jack Maxwell tutustuu eri maihin juomakulttuurin kautta. Hän kävi myös Suomessa, ja ohjelmassa Jasper Pääkkönen esitteli hänelle lonkeroa. Hyvin maistui.”
Myös FC Barcelonan lätkäjoukkue on päässyt OLD:n makuun. HC Helsinki Original -harrastajajoukkueen Espanjan-turnauksessa juomia nautittiin pelin jälkeen. Kuva levisi somessa, ja kuvia lisäsivät paikan päältä Espanjasta myös pelaajat Mikko Leppilampi ja Jyrki Sukula, jonka Instagram-terveiset tulivat vilttiketjusta Suomesta. Videoklipissä Sukula oli sonnustautuneena lonkerovilttiin.
”Suomalaiset ovat ottaneet aidon lonkeron omakseen. On hienoa, että fanit välittävät viestiä maailmanlaajuisesti ja alkuperäisen hengen mukaisesti”, kiittelee Ignatius.
1952
Hartwall Original Long Drink kehitettiin.
1974
Lonkero-nimitys yleistyi. Juha Vainio muun muassa sanoitti kappaleen, jossa nimi mainitaan.
2017
Aitoa lonkeroa myydään n. 15 maassa. Kimi Räikkönen mukaan lonkeron maailmanvalloitukseen.