Moi, mitä etsit?

search

Konkarin viisaudet

Viinilista ilman sommelierin koulutusta

Ammattilaisille

Pitkän linjan viiniammattilainen Jukka Routala on työskennellyt viinien parissa 39 vuotta. Nyt hän kertoo, mitkä ovat onnistuneen viinilistan kulmakivet.

Hartwallin Head of on-trade key accounts Jukka Routala tietää, miten luodaan hyvä viinilista, vaikka sommelierin koulutusta ei ole.

”Helppo nyrkkisääntö on, että valitsee viinit samasta maasta, josta ruokakin on. Jos kuluttaja tulee syömään italialaiseen ravintolaan ja tarjolla on sen maan viinejä, hän on yleensä tyytyväinen.”

Toinen hyvä neuvo tulee tässä:

”Kannattaa luottaa omaan makuaistiin, se ei ole ikinä väärässä.”

Pääasia on, että asiakkaat pitävät viineistä. Alkon sivuilta voi tarkistaa, mitä suomalaiset juovat. Ravintolan pitää myös erottua, joten trendejäkin on hyvä haistella.

”Kannattaa valita helposti lähestyttäviä ja tunnettuja rypäleitä. Jos listalla on kolme päärypälettä, ei mene pieleen.”

Valkoviineissä päärypäleet ovat Riesling, Chardonnay ja Sauvignon Blanc, punaviineissä Chianti, Shiraz ja Merlot tai Cabernet Sauvignon. Lasimyynti on hyvää bisnestä, joten valikoiman on oltava riittävän laaja.

”Näin kuluttajille voi tarjota elämyksiä. Viinistä pitää jäädä hyvä mieli.”

Ruokalistan voi myös lähettää Hartwallille, missä eri ruoille valikoidaan sopivat viinit eri hintakategorioista.

Entä kannattaako listalle ottaa Alkon suosituinta viiniä vai jotain, mitä kuluttaja ei muualta saa? Routala neuvoo valitsemaan suositulta merkiltä viinin, jota saa Alkosta mutta joka ei ole niin tunnettu.

”Asiakkaan on helpompi valita tuttu nimi. Tämä antaa ravintoloitsijalle hinnoitteluvapautta, kun kuluttaja ei pysty kiinnittämään viiniä mihinkään hintapisteeseen.”

3 konkarin vinkkiä

1. Ole tunnollinen. Kanna vastuu työstäsi ja toimi esimerkkinä muille.

2. Puhu aina totta. Rehellisyys palkitaan. 

3. Ole työstäsi ylpeä. Kun teet sen parhaalla mahdollisella tavalla, sinut huomataan. Hyville tekijöille löytyy aina töitä!

valkoviini__of.jpgHartwall on tunnetuin viinien maahantuoja

Tutkimuksessa selvisi, että hyvä maine vahvistaa mielikuvaa yrityksestä laadukkaana viinitalona.

Suomen suurin viinin maahantuoja Hartwall on viime vuosina vahvistanut asemaansa viinimarkkinassa.

Selvitimme*, onko maahantuojalla suomalaiselle kuluttajalle viinin valinnassa merkitystä ja miten kuluttaja kokee panimona tunnetun Hartwallin viinitalona. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Hartwall on ylivoimaisesti tunnetuin viinin maahantuoja vastaajien keskuudessa. Korkeaa lukua selittää toki se, että Hartwallin tunnettuus ei liity pelkästään viineihin.

85 prosentille kyselyyn vastanneista kuluttajista viinin maahantuojalla ei ollut merkitystä ostopäätöstä tehdessä. Yli kolmannes vastanneista kuitenkin totesi, että hyvämaineisen Hartwallin luotettavuus kotimaisena toimijana vahvistaa mielikuvaa yrityksestä myös laadukkaana viinitalona. 

*Cambri, huhtikuu 2024

ME VIRKISTÄMME LIIKETOIMINTASI:

Meillä on yhteinen tavoite - sinun liiketoimintasi kasvu!

Me Hartwallilla olemme enemmän kuin juomatoimittaja. Rakennamme kanssasi yhdessä kannattavaa Horeca- ja kauppaliiketoimintaa.