Nimikko-oluen maku ja myynti ihastuttavat
Hartwallin myynnin virkistäjät
Helsingin 85-vuotiaan Olympiastadionin ravintolapalveluista vastaava Compass Group muuttaa trendit kilpailuvalteiksi. Juhlavuoden kunniaksi stadionille luotiin oma nimikko-olut yhteistyössä Helsinki Bryggerin kanssa. Oluen myynti on lähtenyt hyvin käyntiin.
Miten idea stadionin omasta oluesta syntyi?
Olympiastadionin asiakkuuspäällikkö Sari Salminen: Olimme Compass Groupin tiimin kanssa Helsinki Bryggerillä maistelemassa oluita, ja siellä sain idean kysyä panimomestari Roope Lehtorannalta, pystyisivätkö he tuottamaan Olympiastadionille oman oluen.
Lehtoranta sanoi, että se onnistuisi. Vein idean Stadion-säätiölle, ja he innostuivat heti ajatuksesta, varsinkin kun oluen lanseeraus osui Olympiastadionin 85-vuotisjuhlavuoteen.
Hartwallin business manager Toni Rounas: Helsinki Bryggeri on pieni panimo Helsingin sydämessä, ja siellä tällaiset luovat projektit onnistuvat notkeammassa aikataulussa kuin mitä suuremman volyymin innovaatioputki ehkä vaatisi. Sarille pointsit innovatiivisuudesta.
Olympiastadionin markkinointi- ja viestintäjohtaja Marju Paju: Hartwallilla ja Olympiastadionilla on yhteinen historia, ovathan Original Long Drink ja Pommac olleet mukana stadionin taipaleella alusta alkaen. On hienoa, että voimme tarjota ihan vain meille valmistettua olutta.
Olemme tarjonneet stadionin nimikkojuomaa suurissa tapahtumissamme, ja se on ihastuttanut paitsi raikkaalla maullaan, myös loistavilla myynneillään.
Minkälaista juoman kehitystyö oli ja minkälaisella porukalla sitä tehtiin?
Salminen: Pohdimme yhdessä Hartwallin, Compass Groupin ja Stadion-säätiön tiimien kanssa, millaista oluen pitäisi olla. IPAa, Alea vai mitä?
Peruslageria emme edes harkinneet, vaan sen piti olla jotain erityisempää. Haistelimme ja maistelimme Roopen johdolla erityylisiä humaloita ja oluita. Päädyimme Pale Aleen, joka sopii moneen makuun.
Rounas: Prosessi eteni aika nopeasti, kun Roope kehitteli muutaman vaihtoehdon, ja niiden kautta löytyi resepti lopulliseen Stadion Pale Aleen.
Oluen maku on greippisen hedelmäinen ja raikas, ja siitä pitävät nekin, jotka eivät välttämättä juo usein olutta.
Miten Olympiastadionin nimikko-olutta markkinoitiin ja minkälainen kilpailuvaltti se on?
Salminen: Hartwall auttoi markkinointisuunnitelmien tekemisessä, ja yhteistyö eteni sujuvasti. Ajattelimme, että oma olut on hyvä erottautumiskeino: sitä ei saa mistään muualta. Paikallisuus on tärkeä myyntivaltti. Markkinointi rakentui 85-vuotiaan Olympiastadionin ympärille.
Stadion Pale Alea oli ensimmäisen kerran myynnissä Rammsteinin konsertissa, ja saimme sille vielä lisää myyntipisteitä. Pisteet löytyvät tapahtumien palvelukartoista eri somealustoilta, ja ne on brändätty näkyvästi julisteilla ja ständeillä.
Rounas: Rakensimme Stadion Pale Alelle omat myyntipisteet ja hanat nopeassa aikataulussa. Visuaalisuus on Hartwallin graafikoiden toteuttama, ja se tietysti hyväksytettiin yhteistyökumppaneilla.
Kokonaisuus on uniikki tuote, jossa paikallisuus ja Olympiastadionin historia tulevat hienosti esille.
Miten yhteistyö Hartwallin kanssa on sujunut ja mitä hyötyä siitä on ollut?
Salminen: Todella hyvin, Hartwall on luotettava kumppani. Annamme heille aina ennakkotietoa tapahtumien kävijämääristä, emmekä ole koskaan joutuneet pulaan, vaikka joskus kysyntä on ylittänyt odotukset.
Tarjoilun tuotteistus suunnitellaan aina tapahtumakohtaisesti, ja Hartwallilta löytyy sopivia tuotteita myös esimerkiksi yritys- tai lastentapahtumiin.
Rounas: Kykenemme reagoimaan nopeasti asiakkaan toiveisiin ja ennakoimaan isojen tapahtumien tuotantomääriä, kun tieto kulkee molempiin suuntiin.
Paju: Olympiastadionilla käy vuosittain noin miljoona vierasta. Heille on tärkeää, että tarjolla on trendikkäitä juomia, ja niiden tekemisen Hartwall osaa.
Viime vuonna asiakkaat halusivat tietää, mistä myyntipisteistä saa ananaslonkeroa, syksyn tapahtumissa taas kuluu olutta.
Olennaista on, että tarjolla on myös alkoholittomia tuotteita ja että jokainen löytää juomista mieleisensä vaihtoehdon. Saa nähdä, tuleeko meille jatkossa muitakin räätälöityjä juomia. Yhteistyössä ja asiakaskokemuksessa olemme aallonharjalla.
3 × Näin trendeistä tehtiin kilpailuvaltti
1. Yksilöllisyys
Stadion Pale Ale kehitettiin helsinkiläisessä pienpanimossa Helsinki Bryggerissä Sofiankadulla. Olutta saa vain Olympiastadionilta, ja sen maku on stadionille räätälöity.
2. Paikallisuus
Asiakkaat arvostavat sitä, että olut tulee läheltä. Paikallisuus näkyy myös ruoassa, joka valmistetaan paikan päällä Olympiastadionin omassa keittiössä pääasiassa kotimaisista raaka-aineista.
3.Näkyvyys
Viime vuoden hittituote oli ananaslonkero, ja asiakkaat löysivät sen myyntipisteet tapahtumissa eri somekanavista sekä näyttävien elementtien avulla.
Syyskauden tapahtumissa Stadion Pale Alelle odotetaan suurta menekkiä. Myös alkoholittomia tuotteita on aina runsaasti tarjolla.
Meillä on yhteinen tavoite - sinun liiketoimintasi kasvu!
Me Hartwallilla olemme enemmän kuin juomatoimittaja. Rakennamme kanssasi yhdessä kannattavaa Horeca- ja kauppaliiketoimintaa.