Moi, mitä etsit?

search

Hartwallin koulutuksista hyötyä myyntiin

"Uudet drinkit käyvät kaupaksi todella hyvin!

Ammattilaisille

Kun Hartwallin Kenneth Löfström koulutti JYPin jäähallin ravintoloiden henkilöstöä, ravintolapäällikkö Sari Silvola iloitsi pian myynnin kasvusta. Son of a Punch -ravintoloiden toimitusjohtaja Julia Kokki kehuu koulutusten hauskuutta.

Kenneth ”Kentsu” Löfström toimii Hartwallilla Diageon brändilähettiläänä.

Mitä työsi pitää sisällään?

”Koulutan ravintoloita ympäri Suomen, jotta ne saisivat lisämyyntiä ja pystyisivät palvelemaan asiakkaita entistä paremmin. Annan tuotetietoutta ja opetan asiakaspalvelua, cocktailien tekemistä, listojen suunnittelua ja niin edespäin. Pyöritän myös Suomen osalta maailman suurinta cocktail­kilpailua nimeltä World Class. Koulutukset mahdollistaa Diageo Bar Academy, joka on maailman suurimpiin kuuluva alkoholialan koulutusohjelma.”

Millaisia onnistumisia olet viime aikoina kokenut?

Löfström: ”Mietimme JYPin jäähallin ravintoloiden ravintolapäällikkö Sari Silvolan kanssa uutta ­juomalistaa. Keksimme Kapteeni hurrikaanin nimikkodrinkiksi satavuotisjuhlaa viettävälle JYPille. Siihen tulee appelsiiniginiä, mansikkalimonadia ja lakukoriste – JYPin värit ovat musta ja punainen.”

Minkälaisia koulutuksia teille on pidetty, JYPin Sari Silvola?

Silvola: ”Drinkki- ja viinikoulutuksen lisäksi uudistimme viinilistan. Koulutuksissa käytiin läpi asiakaspalveluasenteen merkitystä. Oli hyvä saada kaikki työntekijämme jäähallin eri osastoilta koulutuksen ajaksi yhteen – hallinnoin kahdeksaa eri paikkaa, joissa juomia myydään. Meillä on paljon ekstraajia, ja nyt kaikki osaavat antaa heillekin selkeät ohjeet. Kun jokainen työntekijä tuntee tuotteet ja on itse maistanut niitä, he osaavat myös myydä niitä.”

Kentsu, olet kouluttanut myös Son Of A Punch -ravintoloiden väkeä. Miten se on sujunut?

Löfström: ”Olemme tehneet yhdessä paljon erilaisia juttuja: niin viski-, tuote- kuin World Class -koulutusta. Viimeksi pidin koulutuksen Johnny Walker -viskistä ja Ron Zacapa -rommista. Viimeisimmässä World Class -kisassa oli Dry Martini -haaste, ja opetin heille tämän cocktailin 50-vuotista historiaa.”

Mitä hyötyä koulutuksista on ollut, SOAP-ravintoloiden toimitusjohtaja Julia Kokki ja Sari Silvola?

Julia Kokki: ”Kentsun vetämien koulutusten avulla pidämme henkilökunnan jatkuvasti ajan tasalla eri tuotteista. Olemme pitäneet Kentsun johdolla myös guest shiftejä, joissa ulkopuolinen baarimestari ulkomailta tulee opastamaan meidän henkilökuntaamme. Ne ovat paitsi hauskoja, myös opettavaisia tapahtumia.”

Silvola: ”Kentsu osasi tuoda esille myös sen, että drinkkien teko ei ole mitään rakettitiedettä. Se toi henkilökunnallemme uskallusta ja itsevarmuutta – että ei tarvitse olla välttämättä koulutettu baarimestari. Se, että Kentsu tuli tänne ihan meitä varten, antoi henkilökunnalle hyvän fiiliksen. Tuli sellainen tekemisen meininki. Aiomme tehdä koulutustilaisuuksista jokavuotisen perinteen.”

Mikä sinua inspiroi ­työssäsi, Kentsu?

Löfström: ”On ihana nähdä ihmisten innostuvan, kun he saavat uutta tietoa ja osaamista. Ei sen tarvitse olla välttämättä mitään ihmeellistä, mutta se voi avata silmiä. Ihmiset oppivat, miten asioita voi tehdä eri tavalla ja miten esimerkiksi raaka-aineita voi käyttää entistä monipuolisemmin ja vähentää siten hävikkiä. Räätälöin koulutukset aina osanottajien osaamistason mukaan. Voin pitää koulutuksia ruohonjuuritasolta aina niin korkealle kuin cocktailmaailmassa voi mennä.”

Miten koulutukset ovat vaikuttaneet ravintoloiden myyntiin?

Löfström: ”Paljon on kiinni siitä, miten uudistukset tuodaan esille. Ei auta, jos ravintolassa on uusi menu, mutta se on tiskin takana piilossa eikä kukaan näe sitä.”

Kokki: ”Koulutukset piristävät. Silläkin on vaikutusta, että Kentsu tuo mukanaan hyvää henkeä ja baarialan ilo­sanomaa, mikä on aina kiva juttu. Kentsu tuntee alan trendit ja uutuudet läpikotaisin. Vaikka baarimestarimme ovat todella ammattitaitoisia, heillä ei aina ole aikaa opastaa työntekijöitä, ja siinä Kentsusta on ollut suuri apu.”

Silvola: ”Koulutus on vaikuttanut selvästi myyntiin, sillä uudet drinkit käyvät kaupaksi todella hyvin. Meillä on Kapteeni hurrikaanin lisäksi JYPin satavuotisdrinkkimenussa JYP Coffee, joka on jyväskyläläinen versio Irish Coffeesta. Myös alkoholittomat drinkit myyvät tosi hyvin. Ne ovat selkeästi nousussa, ja niitä on hyvä suositella, kun on paljon viikkopelejä, joissa ihmiset käyvät autoilla. Ei aina anneta sitä Vichyä tai Pepsiä vaan tarjotaan jännittäviä vaihtoehtoja myös alkoholittomana.”

3 x hyötyä koulutuksista

1. Kaikki kartalle

Ravintoloissa henkilökunta vaihtuu tiuhaan. Välillä on hyvä saada koko henkilöstö ajan tasalle tuotteista, trendeistä ja toimintatavoista. Se onnistuu, kun kaikki osallistuvat yhdessä koulutukseen.

2. Inspiraatio

Henkilökunnasta on innostavaa, kun asiantuntija kertoo jotain uutta tai avaa tuotteiden mielenkiintoisia taustoja.

3. Myynti

Diageon kansainvälisten tutkimusten mukaan koulutukset tuovat ravintolalle 5–10 prosenttia lisämyyntiä. Kun samalla uudistetaan menu, myynti voi kasvaa jopa 15–25 prosenttia. 

ME VIRKISTÄMME LIIKETOIMINTASI:

Meillä on yhteinen tavoite - sinun liiketoimintasi kasvu!

Me Hartwallilla olemme enemmän kuin juomatoimittaja. Rakennamme kanssasi yhdessä kannattavaa Horeca- ja kauppaliiketoimintaa.