Juomaosasto uusiksi, myynti kasvuun
Hartwall uudisti K-Citymarket Länsikeskuksen juomaosaston hyvin tuloksin
K-citymarket Länsikeskuksessa juomaosastolle tehtiin Hartwallin kanssa uusi liiketoimintasuunnitelma, jossa yhdistyvät tilanhallinta ja myynnin future proof -ajattelu. Juomaosaston myynti kasvoi 16,5 prosenttia enemmän kuin muiden osastojen myynti keskimäärin.
Turussa K-Citymarket Länsikeskuksen juomaosastolla tuntuu kuin kävelisi uuteen maailmaan. Syy on juomaosaston perinpohjainen uudistus, joka on tehty yhteistyössä Hartwallin kanssa.
Miten juomaosastoa on uudistettu?
Kauppias Juha Jylli: Käytännössä se uudistettiin täysin. Juomaosasto on nyt ensimmäisten tuoteryhmien joukossa, jotka asiakas kohtaa kauppaan tullessaan. Annoimme sille myös lisää tilaa noin sata neliötä. Kasvatimme valikoimaa ja selkeytimme osastoa.
Hartwallin tilanhallintasuunnittelija Joni Kiviharju: Mietimme yhteisten tavoitteiden kautta pohjakuvasta lähtien, miltä tulevaisuuden ostaminen näyttää ja miten sen voi ottaa huomioon.
Osasto on saaristoteemoineen visuaalisesti erityinen. Mikä oli inspiraationa miljöötä suunniteltaessa?
Juha Jylli: Halusimme löytää kaupan identiteetin. Teemaksi valittiin Turun saaristo, ja se tuotiin myös juomaosastolle. On puuelementtejä, vaaleaa puuta ja Aurajoen aitaa. Lisäksi meille syntyi oma panimo, jonka tuotteita myydään juomaosastolta.
Minkälaisia tuloksia uudistus on tuottanut?
Juha Jylli: Palautetta on tullut paljon, ja se on ollut luokkaa ”wau!”. Juomaosaston myynti on kasvanut 16,5 prosenttia enemmän kuin muiden osastojen myynti keskimäärin. Panostimme erikoisoluisiin, lisäarvojuomiin eli esimerkiksi kivennäisvesiin ja muihin terveysjuomiin, kerta-annosjuomiin eli pääasiassa puolen litran juomiin sekä alkoholittomiin oluisiin.
Miksi uudistukset kohdistettiin näihin juomasegmentteihin?
Juha Jylli: Tutkimme Hartwallin kanssa, mitkä ovat kasvavia segmenttejä. Sitten määrittelimme tuotteet, joissa haluamme olla esillä ja joissa voimme tehdä tuottoa.
Hartwallin aluemyyntipäällikkö Ville Koskinen: Uudistus ei onnistu ilman oikein käytettyä dataa. Pitää tietää, missä on potentiaalia nyt ja tulevaisuudessa.
Miten yhteistyö Hartwallin kanssa on sujunut?
Juha Jylli: He olivat alusta alkaen mukana lähes kaikessa: ilmeen rakentamisessa, toteutuksessa ja suunnittelussa. Se oli hyvin laaja paketti, ja olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen.
Ville Koskinen: Yhteistyöhön Hartwallin kanssa kuuluu myös jälkianalysointi: missä on onnistuttu ja mitä pitää vielä vahvistaa.
Näin pääset juomaosastojen ykkösketjuun
- Hartwall tarjoaa ajankohtaista dataa juomasegmenttien trendeistä: myynti saadaan datan avulla kasvamaan nyt ja tulevaisuudessa. Kaupan tavoitteet ja erityisominaisuudet otetaan huomioon, ja jokaiseen kauppaan panostetaan yksilöllisesti.
- Hartwall tekee tiivistä yhteistyötä asiakkaidensa kanssa kaikilla uudistuksen osa-alueilla eli kauppias ei jää missään vaiheessa yksin uudistustyön kanssa.
- Kun uudistus on tehty, Hartwall pysyy mukana seuraamassa myyntiä ja reagoi kaupan tarpeen mukaan, mikäli jotain osa-aluetta pitää vielä muuttaa tai kehittää. Kauppias on siis hyvissä käsissä sekä uudistuksen aikana että sen jälkeen.
Meillä on yhteinen tavoite - sinun liiketoimintasi kasvu!
Me Hartwallilla olemme enemmän kuin juomatoimittaja. Rakennamme kanssasi yhdessä kannattavaa Horeca- ja kauppaliiketoimintaa.